Hoe overleef je Pasen?

Dit weekend is het Pasen. Pasen staat voornamelijk bekend om de (grote hoeveelheden) chocola. Hoe pak je dit aan als je bezig bent met afvallen? In deze blog ga ik jullie een aantal tips geven. 

Het valt mij op dat Pasen in de loop der jaren een andere vorm heeft gekregen. Toen ik klein was bestond het (althans voor mij dan) uit een uitgebreid ontbijt met lekkere broodjes en een gekookt eitje erbij. De zoektocht naar paaseieren mocht natuurlijk niet ontbreken. Tegenwoordig lijkt het haast wel kerstmis, althans als ik de winkelschappen geloven moet. Buiten de chocolade eitjes, het ontbijt/brunch assortiment ontbreekt het ook niet aan heerlijke taarten, gourmetschotels, lekkere vleesgerechten en overheerlijke toetjes. Dit bekent alleen maar nog meer verleidingen. Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan? 

Wat mij betreft kun je je gedrag/keuzes in drie categorieën opsplitsen:

1. Jezelf volledig laten gaan
2. Bewuste keuzes maken
3 Je houden aan je dieet 

1. Het kan zijn dat je je doelen al (bijna) bereikt hebt of dat je gewoon ontzettend van Pasen houdt. Je hebt geen moeite met de draad weer op te pakken na een dagje zondigen of je houdt gewoon ontzettend van Pasen. Ik zou zeggen als jij je hier prettig bij voelt:DOEN en geniet volop van alle lekkernijen. 

2. Misschien wil je jezelf niet helemaal laten gaan, bang dat je misschien doorschiet of bang voor wat de weegschaal de volgende dag laat zien (om een halve kilo aan vet aan te komen moet je 3500 extra calorieën eten, bóven op de 2000 calorieën die het Voedingscentrum adviseert). Dan kun je het beste kiezen voor de gulle middenweg. Je geniet van een aantal lekkere dingen, maar let verder ook op. Op deze manier hoef je je niet zo schuldig te voelen.

3 Je laat alle chocolade eitjes, lekkere broodjes, salades, gourmetschotels en toetjes aan je voorbij gaan en houd je aan je eigen "dieet". Een ding is zeker, je hoeft je niet schuldig te voelen!

In welke categorie val ik? Nu ik pas twee weken bezig ben is categorie 1 voor mij geen optie. Ik zou me te schuldig voelen en bang zijn dat het goede opletten van de afgelopen weken voor niks is geweest. Aangezien ik nu Weightwatchers volg ben ik een combinatie van categorie 2 en 3. Ik ga ervoor zorgen dat ik binnen mijn punten blijf, maar geniet wel (met mate) van een aantal lekkere dingen. Wat mij betreft een win-win situatie. 

Wellicht kunnen de volgende tips jullie verder helpen:

1. Probeer alles op één dag te plannen. Je geeft dan maar één dag toe aan al het lekkers, waardoor je je waarschijnlijk minder schuldig voelt. Daar komt bij dat als je al een uitgebreide brunch op hebt, de kans groot is dat je bij het avondeten minder honger hebt en daardoor onbewust minder eet! 

2. Zorg dat je die dag extra beweging krijgt. Dit kan door even lekker een uurtje te gaan sporten of door een heerlijke wandeling te maken (met je gezin). 

3. Kies alleen datgene wat je echt lekker vindt! Op een gedekte tafel staan vaak ontzettend veel lekkere dingen, maar ik weet zeker dat je niet alles even lekker vindt! Kies voor hetgeen waar je echt naar uitkijkt, al lang niet meer op hebt of gewoon echt niet kan weerstaan en geniet daar extra van! 

4. Zorg  ervoor dat je gedurende de dag voldoende water drinkt. Dit zorgt dat je maag gevuld is en daardoor zul je jezelf minder makkelijk laten gaan. 

5. Eet voordat je aan tafel gaat een schaaltje yoghurt of wat rauwkost. Met een lege maag aan tafel gaan kan op deze dagen heel gevaarlijk zijn. Als je je honger al gestild hebt, zul je eenmaal aan tafel minder eten van al het lekkers. 

6. Als je van jezelf weet dat je je niet kunt beheersen of gewoon omdat je het jezelf gunt, kun je er ook voor zorgen dat je de dagen voor Pasen gezonder (strenger) eet. Dit zorgt ervoor dat je je waarschijnlijk minder schuldig voelt! 

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je geniet! Het kan heus geen kwaad om een keer te zondigen. Dit kan er juist voor zorgen dat je het langer gaat volhouden. Vrolijk Pasen!

Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken en of jullie van de Chocolade eitjes kunnen blijven, want mijn ervaring is dat als je er eenmaal aan begint  het vaak moeilijk is om te stoppen.