Sporten met (drie) kleine kinderen!

Hoe combineer ik het sporten met drie kleine kindjes en een man die het merendeel van de tijd niet thuis is? Ben je benieuwd, lees dan snel verder. 

Met drie kleine kindjes en een man die veel van huis is is het niet altijd even makkelijk om een momentje voor jezelf te hebben, laat staan de tijd te nemen om een uurtje te sporten. Toch is het belangrijk dat je tijd voor jezelf neemt, wat hoe beter jij in je vel zit, hoe meer je kinderen daar profijt van hebben. 

 

Hoe vaak sport ik?

 

Mijn streven is om 4-5 keer per week te sporten. Soms zal dit maar 4 keer zijn een andere keer 6 keer per week. Zolang ik tenminste maar 4 keer per week sport, ben ik tevreden. Ik doe een combinatie van cardio (want ik vind hardlopen te leuk) en krachttraining. Voor de krachttraining volg ik de oefeningen van Inlovewithhealth. Twee keer per week train je je onderlichaam en twee keer per week train je je bovenlichaam. Het voordeel van deze oefeningen is dat je ze overal kan doen. Om je een voorbeeld te geven waar de oefeningen uit bestaan: diverse buikspieroefeningen, verschillende variaties op de squat, lunches, opdrukken, burpee etc. Omdat het belangrijk is dat je goed opgewarmd bent voordat je begint aan de krachttraining is het van belang dat je start met een warming-up van tenminste 15 minuten. Aangezien hardlopen één van mijn passies is, gebruik ik hardlopen als mijn warming-up. Ik loop vaak tussen de 25 en 30 min hard, voordat ik aan mijn krachttraining begin. Aangezien ik het merendeel van mijn tijd op de loopband moet lopen, doe ik vaak een intervaltraining. Op deze manier gaat de tijd lekker snel voorbij. Als ik meer dan 4 keer per week sport, dan is dat een bonus. Meestal ga ik dan tussen de 30 en 60 minuten hardlopen. Nu ik nog aan het opbouwen ben, heb ik de 60 minuten nog niet gehaald, maar dat komt wel.

 

Hoe combineer ik sporten met de kindjes?

 

Ook al vind ik het goed dat mijn kinderen zien dat sporten bij het leven hoort en dit wellicht motiverend werkt op hun, vind ik het ook belangrijk dat ik mijn kinderen niet teveel belast met mijn hobby's. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te sporten als de jongens op de opvang/peuterspeelzaal zitten of bij oma zijn en Evy ligt te slapen. Zo kan ik rustig sporten en kan ik de jongens mijn volle aandacht geven als ze thuis zijn. 

Als ik meer dan 4 keer wil sporten dan zou ik ook moeten sporten op momenten dat de jongens thuis zijn. Ik heb dan twee mogelijkheden. Of ik sport als ze slapen of ik sport als ze wakker zijn. 

 

Ik kan sporten als de jongens slapen, maar zodra Jaimey weet dat ik ga sporten, wil hij niet gaan slapen. Dus die vlieger gaat niet op. Dan zou ik pas na 20 uur moeten gaan sporten, wat ik niet altijd even fijn vindt. En heel eerlijk nu ik nog thuis ben van mijn werk, is het wel zo fijn om niet laat in de avond te sporten. Dat doe  ik wel als ik straks weer aan het werk ben, al plof ik dan soms ook liever op de bank. Maar het leven bestaat uit keuzes maken.

 

Als ik ervoor kies om te sporten als de jongens wakker zijn dan zorg ik dat ze van alle gemakken voorzien zijn, zoals drinken, fruit, iPad. Tevens sport ik in de garage, waar het merendeel van hun speelgoed staat. Zo kunnen ze pakken wat ze pakken willen. De jongens vinden het (gelukkig) heel leuk als ik ga sporten. Ze staan vaak te trappelen om zelf op de loopband te mogen. Elke 5 minuten krijg ik de vraag: Ben je al klaar?

Naast dat ik ervoor zorg dat ze van alle gemakken voorzien zijn, zorg ik ook dat ik voor ze klaar sta. Als ze ergens hulp bij nodig hebben, dan stop ik even en help ik ze. Ideaal is dat niet, maar het is een keuze. Ik zorg er ook voor dat ik niet langer dan 30 minuten ga hardlopen en na (of voor) het sporten ga ik iets leuks met de jongens doen. Al vinden de jongens het geen straf om een half uurtje met de iPad te spelen.

 

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen?