Hardlopen met warm weer!

Afgelopen week was het behoorlijk warm! Er waren dagen bij dat de temperatuur opliep tot 30 graden. Eindelijk een beetje zomer in Nederland. Heerlijk toch? Zeker wel (als je ervan houdt), maar ga je met deze hitte hardlopen? Van de gedachte alleen al krijg je het warm. Toch houdt dit weer mij niet tegen. Alleen zijn er wel een aantal zaken weer ik rekening mee houdt! Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Wij Nederlanders zijn niet echt de warme temperaturen gewend. Hier is het zo nu en dan een aantal dagen goed warm en dan daalt de temperatuur gerust weer met 10 graden. We moeten dan ook altijd even wennen aan de nieuwe temperaturen. Dit is helemaal als je buiten/binnen gaat hardlopen. Je lichaam moet wennen aan de hitte en hierdoor is de kans groot dat je minder snel loopt dan anders. Dit is ook niet gek. Dat is het effect van de warmte en het vocht dat je verliest. Je zult zien als je vaker in de warmte gaat hardlopen je lichaam er gewend aan raakt en je weer meer op je oude niveau zult lopen. Ik hou altijd met de volgende dingen rekening:

 

 

1. Drinken 

Zorg dat je drinken mee hebt, zeker als je langere afstanden gaat lopen. Door de warmte verliest je lichaam meer vocht en moet je zorgen dat je dit op pijl houdt. Ik zorg altijd dat ik wat te drinken mee heb. Ik heb een kleine bidon die ik vul met drinken en die neem ik mee. Loop ik een langere afstand, dan doe ik een speciale riem om met meerdere kleine bidons. Ook zorg ik ervoor dat ik voor het hardlopen en zeker na het hardlopen voldoende drink. Ik drink altijd SIS Hydro GO. Hier zitten de juiste mineralen in, het heeft een lekkere smaak en het is laag in calorieën. Krijg je hoofdpijn? Dan weet je dat je niet voldoende hebt gedronken.

 

2. Kleding

Zorg dat je je niet te warm kleed. Kies voor luchtige/ventilerende kleding (geen katoen dus) en kleed je niet te warm. Door het lopen zelf krijg je het ook warm, dus hou daar rekening mee. Zelf kies ik vaak voor een short en een mouwloze top. Het beste is ook om geen zwarte kleding te dragen, want zwarte kleding en de zon is geen goede combi. Ik moet wel toegeven dat mijn shorts altijd zwart zijn, maar mijn tops zijn vaak roze. 

 

3. Smeren

Het is natuurlijk heel leuk om een kleurtje op te doen in de zomer, maar verbranden is geen pretje. De zon kan heel verraderlijk zijn, zeker als er ook nog eens een windje staat. Ik smeer me daarom altijd in met factor 50 en ik doe dit vaak een half uur voordat ik ga lopen, zodat de zonnebrand goed is ingetrokken en niet gaat uitlopen door het transpireren. 

 

4. Plan

Probeer niet op het midden van de dag te gaan hardlopen. Ga liever of heel vroeg in de ochtend (lees rond 7 uur) of in de avond. Nu is het in de ochtend vaak wel koeler dan in de avond, omdat dan de warmte vaak nog blijft hangen. Ook een voordeel is dat de zon dan nog niet zo fel schijnt en het dus minder warm aanvoelt. Zelf ben ik echt een ochtendmens (en als ik dat niet was dan zorgden mijn kids daar wel voor ;-) ) en loop ik het liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend. Er is vaak nog geen kip op de weg, je kan heerlijk genieten van de omgeving en je kunt de rest van de dag lekker relaxen.

 

5. Tempo

Neem genoegen met minder. Door de warmte kan het nu eenmaal zo zijn dat je langzamer loopt. Pas daarom je tempo aan. Je kunt beter denken ik heb in ieder geval een mooi rondje gelopen in plaats van helemaal niks. Ik vind het persoonlijk veel vervelender dat ik vroegtijdig zou moeten stoppen omdat mijn lichaam het niet aan kan. Je zult merken als je vaker in de warmte gaat lopen je tempo ook weer beter gaat worden. Ga in ieder geval niet het uiterste van je lichaam vragen. Tast af wat voor jou goed voelt en probeer het op te bouwen. 

 

6. Rondje

Ook is het verstandig om je rondje aan te passen. Kies in het begin voor een korter rondje en kijk hoe je lichaam op de warmte reageert. Wil je dat niet, houdt dan bovenstaande punten in gedachten. Verder vind ik het ook fijn om op warme dagen niet de hele tijd in de felle zon te lopen. Als het enigszins kan probeer ik een rondje te kiezen waarbij ik zo nu en dan ook in de schaduw loop. Dit voelt vaak ook minder warm aan. Je kan er ook voor kiezen om een pet te dragen, maar kies dan geen zwarte pet. Zelf ben ik niet echt een pet drager, dus heb ik dat nog nooit gedaan. Op een warme dag vind ik het absoluut niet erg om tegen de wind in te lopen (anders kan ik daar best een hekel aan hebben). Maar op een warme dag kan dit juist voor een beetje verkoeling zorgen. Als ik niet buiten kan lopen dan gebruik ik sowieso altijd een ventilator om een beetje af te koelen. 

 

En na een heerlijke loop op een ware dag is het toch heerlijk om een plons in het zwembad te nemen en heb je dat ijsje zeker wel verdiend!

 

 

Waar houden jullie rekening mee met het warme weer als je gaat sporten?