Fouten die ik maak tijdens het afvallen

Na mijn struggles van de afgelopen week vond ik het wel verstandig om eens na te denken over de "fouten"  die ik maak (en wellicht vele anderen met mij) tijdens het afvallen. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Ik denk door mijn valkuilen inzichtelijk te maken, ik uiteindelijk het proces beter kan doorlopen en wellicht in plaats van in de valkuil te stappen er omheen kan lopen. Welke valkuilen kom ik tegen tijdens mijn afvalproces?

 

1. Te snel willen afvallen

Vanaf het moment dat ik heb besloten dat ik wil/moet gaan afvallen zou ik het liefste in mijn vingers knippen en meteen 10 kilo lichter zijn. Het kan mij soms niet snel genoeg gaan. Ik kan wat dat betreft echt doordraaien. Er zijn momenten dat ik meerdere keren per dag op de weegschaal ga staan, om zo te zien of er al verschil in zit (want als ik in de avond net zoveel weeg als in de ochtend, dan ben ik zeker afgevallen). Ook als het wat mij betreft niet snel genoeg gaat, dan ga ik naar mogelijkheden zoeken om het proces te versnellen. Nog meer sporten etc. Juist door realistische doelen te stellen, stel je jezelf niet teleur en is het waarschijnlijk makkelijker om je einddoel te behalen. Ik heb nu als doel 15 kilo gezegd, maar eigenlijk zou ik er meer kilo's af willen hebben. Ondanks dat ik dit graag zou willen, wil ik eerst eens zien of ik deze 15 kilo ga halen en dan kijken we wel weer verder. 

 

2. Je porties niet in de gaten houden. 

Meten is weten. Het klinkt heel stom maar het past echt bij een controlefreak als mij. In het verleden hebben genoeg mensen tegen mij gezegd doe eens niet zo neurotisch met je weegschaal. Klopt, maar als je elke keer maar een schatting maakt van wat je denkt dat je mag hebben, kan je onbewust elke dag vele extra calorieën naar binnen werken. En dan jezelf maar afvragen hoe het nou kan dat je niet afvalt? Daarom dus. Dit houdt niet in dat je altijd en overal je weegschaal mee moet nemen om alles af te wegen. Je mag dit heus ook wel eens los laten. Maar probeer het merendeel van je tijd wel je eten af te wegen. Dit kan echt bijdragen aan je uiteindelijke resultaat. 

 

3. Te weinig eten

Als je gaat afvallen wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk afvallen (zie punt 1). Hoe bereik je dat? Juist door minder te eten! Alleen te weinig eten levert op de langere termijn geen goede resultaten op. Je lichaam gaat op de spaarstand en gaat alles wat je eet vasthouden, want het krijgt te weinig binnen. Ook ik heb deze fout geregeld gemaakt. Hoe minder, hoe beter? NOT. Het is belangrijk dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat het zich niet te kort gedaan voelt. In principe gaat het om de perfecte samenwerking. Jij zorgt ervoor dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en je lichaam beloond je door af te vallen. 

 

4. Beweging

1+1=2. Als je wilt afvallen is je voeding de Key. Echter is beweging ook heel essentieel voor je lichaam. Juist door te sporten/bewegen stimuleer je je metabolisme en zul je zien dat je betere resultaten behaald. 

 

5. Compenseren 

Na een stevige warkout wat extra's nemen kan geen kwaad, maar dit houdt niet in dat je al je zojuist verbrande calorieën er ook weer aan moet eten. Als je wilt afvallen gaat het juist om de negatieve caloriebalans. Zelf struggel ik nogal met dit punt. Op een normale dag zit ik al op een negatieve caloriebalans en op de dagen dat ik sport wordt deze alleen maar groter. Zeker met de duurlopen die ik op dit moment doe, kan deze aardig oplopen. Als ik niet oplet eet ik minder dan ik die dag verbrand. Ik ben nu echt aan het uitzoeken wat voor mijn lichaam werkt door op de dagen van een duurloop wel extra calorieën (in de vorm van koolhydraten) toe te voegen. Dit zorgt er in ieder geval voor dat ik minder honger heb.

 

Wat zijn jullie struikelblokken bij het afvallen?

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Margo (zondag, 18 juni 2017 20:46)

    Je gaat goed , je hebt zoveel discipline knap .���

  • #2

    Marly (zondag, 18 juni 2017)

    Bedankt!