Welk trainingsschema volg ik?

Nog 6 weken tot de Tilburg Tenmiles en nog 12 weken tot de halve Marathon van Eindhoven! Voor je het weet is het voor ver en mag ik gaan knallen!

 

Inmiddels heb ik al meerdere keren 16 kilometer hardgelopen en weet ik dat dit op zich geen probleem moet zijn. De halve marathon heb ik nog nooit gelopen en daar moet ik nog hard voor trainen 

 

Vandaag deel ik met jullie mijn trainingsschema van de afgelopen en aankomende weken. 

 

Ben je benieuwd?  Lees dan snel verder! 

In eerste instantie stond alleen de Tilburg Tenmiles op de planning. Om die reden ben ik dan ook gestart met het trainingsschema van Runnersworld voor de 15 kilometer. Met dit schema stoom je jezelf in 13 weken klaar om 15 kilometer te kunnen lopen. Als je aan dit schema start wordt er van je verwacht dat je al 8 kilometer kan hardlopen en tenminste 3 keer per week traint. Op het moment dat ik met dit schema ben gestart kon ik 10 kilometer hardlopen, dus dat zou geen probleem moeten worden.

 

Het trainingsschema is heel afwisselend. De ene week loop je een langzame duurloop, een normale duurloop en een snelle duurloop en de week erop een doe je een intervaltraining, een langzame duurloop en een normale duurloop. Juist de variatie is goed voor je. De variatie zorgt voor trainingsprikkels, welke weer zorgen voor vooruitgang. Er zijn ook twee "rustweken" ingebouwd, zodat je jezelf niet voorbij gaat. In het trainingsschema staat duidelijk uitgelegd waar je rekening mee moet houden per training. 

 

Zelf heb ik soms nog wel moeite met de langzame duurloop. Er zijn van die dagen dat je gewoon ontzettend lekker loopt en wilt knallen en dan de langzame duurloop het liefste overslaat, maar dit gaat uiteindelijk ten koste van je resultaat. Om die reden probeer ik dus ook een langzame duurloop te lopen, zodat ik mijn lichaam uitdaag en hopelijk ook de kans op blessures verklein. Wat daarvoor ook belangrijk is is rust. Het is belangrijk dat tussen elke training tenminste 24 uur rust zit. Hier houd ik altijd wel rekening mee, al vind ik het wel heel moeilijk om echt een dag niet te sporten. Op mijn rustdagen heb ik echt het idee dat ik zo lamlendig ben. 

 

Op dit moment zit ik in week 9 van mijn trainingsschema voor de 15 kilometer. Ik kan inmiddels al meer dan 15 kilometer lopen. Afgelopen week heb ik een training van 90 minuten gedaan en heb ik bijna 17 kilometer gelopen. Ik kom dus stukje bij stukje dichterbij de halve marathon. In het trainingsschema van de 15 kilometer is de langste duurloop 100 minuten. Deze loop zal ik dan ook over twee weken lopen. Met een beetje geluk zal ik ongeveer 18+ kilometer lopen in 100 minuten. Ik ben er dan dus nog niet voor de halve marathon. Om die reden heb ik besloten om vervolgens het trainingsschema voor de halve marathon van Runnersworld volgen. Ik zal dan starten in week 9 van dat schema, welke een mooie opvolging is van mijn huidige training. Uiteindelijk zal ik mijn duurloop dan uitbouwen tot 120 minuten.

 

Ik ben echt benieuwd of het me gaat lukken, maar gemotiveerd ben ik zeker wel. Ik wil ervoor gaan. Indien mogelijk wil ik de Tenmiles onder de 90 minuten lopen en de halve marathon onder de 2 uur. Ik hoop dat dit gaat lukken. Aan mijn doorzettingskracht zal het niet liggen, maar je weet natuurlijk nooit hoe je die dag loopt, of het warm is of dat er andere omstandigheden zijn die je wellicht beperken. 

 

Naast het trainingsschema van Runnersworld loop ik vaak nog twee keer extra hard per week. Vaak zijn dit korte en minder intensieve loopjes op de loopband, een soort van herstelloopjes. Ik merk dat deze loopjes echt goed zijn voor mijn benen na een intensieve loop. Ik loop mijn spieren los en heb veel minder tot geen spierpijn!

 

Zijn er nog meer mensen die deze trainingsschema's volgen of volgen jullie andere schema's?

Commentaar schrijven

Commentaren: 0