Dipje!

Sinds ik ben begonnen met te trainen voor de Tenmiles en de Halve Marathon kon ik vaak niet wachten totdat ik weer kon gaan trainen. Ik keek uit naar de langere duurlopen en wilde mijn lichaam alsmaar uitdagen. Dit veranderde twee weken geleden. Ben je benieuwd wat er veranderde? Lees dan snel verder! 

Ik weet niet hoe het komt of door wat het komt, maar sinds twee weken moet ik mezelf echt aansporen om te gaan hardlopen. En dat terwijl ik vaak stond te springen om weer te gaan. Ik vond het heerlijk dat elke week de duurlopen langer werden en ik was benieuwd naar de resultaten die ik zou bereiken.

 

Op dit moment kijk ik juist op tegen de duurlopen. Heb ik helemaal geen zin om te gaan hardlopen en merk ik ook dat een stuk slechter loop.

 

Ik ben bij mezelf ten rade gegaan waar dit eventueel aan zou kunnen liggen? 

 

- Vraag ik teveel van mijn lichaam?

- Heb ik te weinig energie?

- Komt het omdat ik vaker binnen moet trainen?

- Of zit mijn hoofd te vol?

 

Helaas heb ik hier geen antwoord op, maar ik denk dat het een combinatie van alle punten samen is. Ik train op dit moment natuurlijk 5 keer per week, waarvan 3 lange duurlopen. Dit vergt veel van mijn lichaam. Ik ben erg competitief ingesteld en wil het liefst mijn eigen resultaten alsmaar verbeteren, wat nog meer vraagt van mijn lichaam. Ook ben ik nog steeds zoekende qua het aanvullen van mijn voeding na een lange duurloop. Ik denk dat de kans groot is dat ik te weinig of de onjuiste voeding tot me neem en daardoor slechter herstel. Daar komt bij dat ik ontzettend slecht slaap de laatste tijd, dus ik heb eigenlijk een energie tekort. Als dan je hoofd ook nog eens vol zit en het lukt niet om deze te legen door te hardlopen, dan kom je terecht in een vicieuze cirkel. Die moet ik zien te doorbreken, door de bovenstaande punten aan te passen. Helaas kan ik nu (met een beetje geluk) maar 2 keer per week buiten hardlopen. De rest van mijn loopjes moet ik binnen op de loopband doen en dat is toch heel anders. 

 

Gelukkig heb ik ook al tips gehad van mensen uit mijn omgeving. Ik zou wellicht wat minder moeten letten op mijn tijd, snelheid en afstand en gewoon doen waar mijn lichaam zich goed bij voelt. Mijn snelheid heb ik al grotendeels losgelaten. Je loopt nou eenmaal de ene keer beter dan de andere keer. Ik probeer de focus daarom ook niet teveel op mijn snelheid te leggen, maar gewoon lekker te lopen. De tijd wil ik nog niet loslaten omdat ik wel mijn trainingsdoelen wil behalen. En heel eerlijk vind ik het wel fijn om te weten wat voor een duurtraining er op de planning staat. Op deze manier weet ik hoelang ik nog moet lopen en dat zorgt voor dat beetje extra motivatie om door te gaan. Als ik de duur loslaat, dan weet ik zeker dat ik wellicht heel makkelijk de afslag naar huis weer neem. Door mijn snelheid los te laten, laat ik indirect ook mijn afstand los. Ik focus mezelf aan op de duur en welke afstand ik daarin in afleg hangt af van het tempo waar ik op dat moment lekker op loop. Het resultaat zal de ene keer dus beter zijn dan de ander keer. Het zij zo. 

 

Ook nieuwe routes, andere ondergrond zouden weer voor een extra boost kunnen zorgen. Ik probeer wel steeds vaker een andere route te lopen, al vind ik een bekende route ook wel makkelijk in verband met het inschatten van de afstand. Weet iemand toevallig een goede app om een route uit te stippelen? Andere ondergrond kan ik altijd nog eens proberen, want vooralsnog loop ik meestal alleen maar op het asfalt en dat is ook best wel saai natuurlijk ;-). 

 

Ook al heb ik op dit moment weinig motivatie, zorg ik er wel voor dat ik gewoon blijf hardlopen. Dan maar met (voor mijn gevoel) met mindere resultaten. Altijd nog beter iets dan niets. Ik weet ook als ik het hardlopen zou laten, dat dit mijn fitjourney niet ten goede komt en dan kom ik in een vicieuze cirkel terecht van vermoedelijk niet sporten, gewichtstoename wat resulteert in extra eten, wat weer resulteert in nog meer gewichtstoename. Dus dat willen we niet. Ik hoop gewoon dat ik snel weer mijn motivatie terugvindt en weer lekker kan knallen! Gelukkig heb ik afgelopen maandag wel heerlijk gelopen. Ik wide 75 minuten gaan hardlopen, maar heb uiteindelijk 95 minuten gelopen. En dat terwijl het echt extreem hard regende de gehele duurloop. 

 

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het sporten aanpakken als jullie een dipje hebben?

Commentaar schrijven

Commentaren: 0