Mijn zwakke momenten!

Ik merk dat ik steeds vaker de boel de boel laat en denk ach die ene keer kan ik echt wel een extraatje pakken! Maar als je dit dagelijks denkt, dan val je zo weer terug in je oude patronen. 

 

Ik moet deze gewoonte zien te doorbreken en dit kan wat mij betreft alleen als ik inzichtelijk maak wanneer ik mezelf laat gaan. 

 

Vandaag ga ik met jullie mijn zwakke momenten delen!

Ik ben zo goed op weg. Ik heb bijna mijn (eerste) einddoel bereikt, maar op de manier hoe ik nu leef gaat het nog heel lang duren voordat ik mijn doel daadwerkelijk ga behalen. En ik wil zo graag mijn doel behalen. Het is dat ik zoveel sport, anders vlogen de kilo's er zo weer terug aan. Daarom dat het nu tijd wordt om voor mezelf inzichtelijk te maken wanneer ik telkens de mist in ga. Diep van binnen weet ik dit natuurlijk wel, maar om het te delen maakt het toch net wat anders.

 

Op welke moment geef ik wat makkelijker toe aan allerlei lekkernijen:

 

- Wanneer de kindjes in de middag slapen. Ik vind het belangrijk dat de kindjes niet teveel suikers binnenkrijgen. Als ze zien dat ik chocolade eet, dan willen zij dat ook. Dus wanneer doe je het dan? Op het moment dat ze liggen te slapen. Ik weet ook niet wat het is, maar heb vaak na de lunch trek in iets zoets. Ik eet bewust ook niks zoets bij de lunch, omdat anders de zin vaak nog groter is. 

- Wanneer de kindjes in de avond liggen te slapen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als in de middag, alleen komt er dan ook een stukje verveling bij. Vaak ben ik blij als ik even kan zitten en tv kan kijken. Op het moment dat je niet druk bent heb je veel meer de tijd om aan eten te denken. En de reclames op tv zijn wat dat betreft niet bevorderlijk. De ene lekkernij na de andere komt voorbij. En dan krijg je zelf ook trek.

- Ik kies soms wat sneller voor het gemak. Een stuk chocolade heb je binnen 2 seconden gepakt, terwijl je een stuk fruit moet schoonmaken etc. Niet dat het veel tijd kost, maar dan kies ik toch makkelijker voor de snelste en dus ongezondere variant. 

- Emoties. Ik ben een echte emotie-eter. Als ik niet lekker in mijn vel zit, veel stress heb etc dan laat ik mezelf echt gaan. Dit had ik vorige week dinsdag heel erg. Ik had de dag ervoor een zwaar gesprek gehad en ik moet nu keuzes gaan maken. Dit resulteerde de dag erna in een hele dag alleen maar snoepen. Ik heb het toen ook even los gelaten en gedacht morgen pak ik de draad weer op. 

 

Het is wat mij betreft wel duidelijk wanneer ik mezelf laat gaan. Dit zijn toch vaak de momentjes dat ik alleen ben, even mijn rust pak of als ik mezelf slecht voel. Nu is het een kwestie van doorbreken van deze gewoontes, want ik weet dat ik het kan. Aan het begin van mijn fitjourney zijn dezelfde momenten wekelijks voorbij gekomen, alleen gaf ik er toen niet aan toe, waarom dan nu wel? In het begin ben je natuurlijk super gemotiveerd en elke kilo die eraf gaat motiveert nog meer. Op dit moment vliegen de kilo's er niet af. Dit was ook voordat ik steeds vaker slechte begon te eten. Dit demotiveert mij echt en dan kies ik dus vaker weer voor iets ongezonds. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht en blijf je aan de gang. Eigenlijk zou ik even een boost moeten hebben met mijn gewicht, dit zorgt weer voor extra motivatie en dan kom ik er wel. Alleen die boost krijg ik natuurlijk alleen als ik al die extraatjes laat staan (hallo vicieuze cirkel). Hoe doorbreek ik dus mijn gewoontes?

 

- Ik zou moeten beginnen met geen verleidingen in huis te halen. De paar koekjes en snoepjes die ik voor de jongens in huis heb, zijn de verleiding niet. Dat zal ik niet pakken. Het gaat om de chocolade, de koekjes, chipjes of die verschrikkelijk lekker magnum ijsbeker (ik zou zeggen begin er niet aan, te verslavend) niet in huis te halen. 

- Stap 2 is de huidige verleidingen uit het huis te halen. Want anders weet ik al dat ik denk, ach het moet toch op. Wat natuurlijk onzin in. Dus dat wordt de grijze zak pakken en alles wat voor mij een verleiding is daarin stoppen en weg ermee!

- Stap 3 is dat op de momenten dat ik trek krijg, altijd eerst voor iets gezonds kiezen met een grote kop thee of een groot glas water. Dan is de eerste honger gestild. Mocht ik dan nog trek hebben, dan kan ik altijd besluiten om even mijn tanden te gaan poetsen. Want als je je tanden net hebt gepoetst smaakt een stuk chocolade opeens veel minder lekker.

- Stap 4 is iets ondernemen. Op mijn zwakkere momenten kan ik er ook voor kiezen om iets te ondernemen in plaats van een serie op Netflix te kijken. Ik kan dus ervoor kiezen om te gaan opruimen, even te gaan sporten (als ik dat niet al heb gedaan), op te gaan ruimen, een fotoalbum te maken voor de kids (dat schuif ik namelijk altijd maar vooruit) etc. Er zijn zat dingen te ondernemen, dingen die blijven liggen. Als ik de focus op iets anders leg dan eten, dan verdwijnt de trek al snel.

 

Ik hoop dat door het inzichtelijk maken van mijn zwakke momenten en het bedenken van mogelijke oplossingen ervoor zorgt dat ik weer wat minder toegeef aan de verleiding en jullie snel kan vertellen dat ik mijn doel heb bereikt. Ook ga ik weer wat vaker een eetdagboek met jullie delen, wat mij extra motivatie geeft om toch beter op te letten. Voor het bereiken van mijn doel wil ik ook een leuke win-actie opzetten. Daarover snel meer!

 

Ik ben wel benieuwd wat jullie zwakke momenten zijn en hoe jullie deze aanpakken?

Commentaar schrijven

Commentaren: 0