Rustdag!

Als het aan mij ligt (en niet aan mijn spieren) dan zou ik het liefst elke dag sporten. Door te sporten kan ik even mijn hoofd leeg maken en het helpt mij bij het verliezen van mijn kilo's. Maar ook zodra ik mijn gewenste gewicht heb bereikt, zal ik blijven sporten, omdat ik het gewoon heerlijk vindt. Toch is rust ook essentieel. Hoe moeilijk dat af en toe ook is. 

 

Ik heb voor jullie uitgezocht wat de functie van een rustdag is. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Toen ik in april startte met sporten begon ik met 4 dagen per week, al snel bouwde ik dit uit naar 5 en uiteindelijk werden het 6 dagen per week. Inmiddels heb ik weer een stapje terug gedaan (ook vanwege de intensiteit van het sporten) en sport ik nu gemiddeld 4-5 keer per week. Meestal zijn dit 2-3 lange duurlopen en 2-3 korte duurlopen. 4 keer in de week doe ik na het hardlopen ook nog aan krachttraining. Dit doe ik zelfs na een lange duurloop van ruim 1.5 uur. Meer onder het mom van: mijn spieren zijn toch al warm. 

 

Ondanks het vele sporten heb ik ook 2-3 keer per week een rustdag. Dit vind ik soms erg lastig. Ik voel me op een rustdag erg nutteloos en voer vaak een strijd met mezelf. Zal ik wel of niet gaan sporten. Hoe moeilijk ik het ook vind om een dag niet te sporten (en soms ook niet als ik de dag een lange duurloop heb gelopen en ik last heb van spierpijn), weet ik dat een rustdag uiteindelijk beter is voor je lichaam. Maar waarom is dit nu? Ik ben dit gaan uitzoeken en vandaag deel ik dit met jullie. 

 

Een rustdag is essentieel om vooruitgang te blijven boeken 

 

Je spieren moeten herstellen. Door te sporten opstaan er kleine spierscheurtjes. Deze moeten herstellen en dit gebeurt door middel van een rust. Hierdoor word je alleen maar sterker. 

 

Als je te vaak en te veel traint dan kan het zo zijn dat je lichaam stil gaat staan. Je lichaam moet herstellen, wat niet lukt en het schiet hierdoor als het ware in de stress. Hierdoor kan het zelfs dat je in gewicht aan komt (en niet door spieropbouw) of dat je spieren zich niet verder willen ontwikkelen. 

 

Van veel trainen word je moe. Alleen dit houdt niet in dat dat je lekker slaapt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat overtraining in verband wordt gebracht met slapeloosheid. En slaap is juist essentieel voor je lichaam. Je lichaam komt namelijk letterlijk tot rust. 

 

Als je teveel traint kunt je depressief worden. Dit klinkt heel raar. Want door te sporten komt toch het gelukshormoon vrij? Dit klopt, maar teveel sporten kan het tegenovergestelde effect hebben. Je kunt last krijgen van stemmingswisselingen en stress doordat al je work-outs al je tijd opslokken en daar word je nu niet echt gelukkig van.

 

In beginsel krijg je van sporten energie. Maar wanneer je teveel sport bereik je het tegenovergestelde: je raakt oververmoeid. Het is dan ook belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Zou je naar een zware work-out het liefst je bed in kruipen of kost de trap op lopen je heel veel moeite: duik dan niet weer de sportschool in, maar neem een dagje rust. 

 

Als je teveel van je lichaam vraagt vergroot je de kans op blessures. En als je eenmaal last hebt van blessures is de kans groter dat je veel langer moet herstellen. Daarom kun je beter voorkomen in plaats van te genezen. 

 

Er zijn nog zoveel andere leuke dingen. Natuurlijk is sporten geweldig, maar er zijn ook andere leuke dingen om te doen: ga lekker met een vriendin wat leuks doen, ga lekker winkelen, ga iets leuks doen met je kindjes en ga zo maar door.

 

Er zitten ook voordelen aan een rustdag: je hebt eindelijk tijd voor die ene serie op Netflix, je kunt je volledig richten op je kindjes, je hebt echt eens tijd voor jezelf en ga zo maar door. 

 

Wat doen jullie op een rustdag?

Commentaar schrijven

Commentaren: 0