Sporten en werken!

In oktober start ik weer met werken en zal ik voortaan weer het werk moeten combineren met mijn gezien en het sporten. Dit heb ik in het verleden ook gedaan en dit is heel goed te doen. 

 

Vandaag deel ik met jullie hoe ik dit ga aanpakken. 

De afgelopen maanden had ik het geluk dat ik twee keer in de week de mogelijkheid had om een langere duurloop buiten te lopen en als Jimmy thuis was al mijn lopen. Heerlijk was dat. Ik kon hier echt van genieten. Of het nu regende, de zon scheen of er stond een wind waar je u tegen zei: ik genoot van het lopen. Nu ik weer ga werken gaat het toch even wat anders zijn. Ik zal voornamelijk gaan trainen op de loopband en in de avonden. Hoe ga ik dit aanpakken?

 

Omdat ik weer voornamelijk ga trainen op de loopband en moet wennen aan mijn nieuwe werksituatie, heb ik besloten in het begin mijn trainingen terug te brengen naar 4 keer per week. Ik denk dat dit het beste is om weer te wennen aan het nieuwe ritme, maar ook om niet meteen te hard van stapel te lopen met als gevolg dat ik de handdoek in de ring gooi en de bank verkies boven de loopband. Ik weet namelijk uit ervaring dat als ik teveel van mezelf  raag qua sporten, dat ik het op een gegeven moment beu ben en steeds makkelijker denk bekijk het maar. 

 

Ik zorg dat ik doelen heb waar ik naar toe kan leven en voor moet trainen. Afgelopen maanden heb ik hard getraind voor de Tenmiles en de Halve Marathon. De Tenmiles heb ik inmiddels al gelopen en de Halve Marathon ga ik in mijn eerste werkweek lopen. Ik wil doelen blijven houden, dus ik heb me ingeschreven voor de zevenheuvelenloop in November. Een nieuw trainingsdoel. De afstand is geen probleem, alleen ben ik gewend vlak te lopen, dus ik zal moeten trainen op heuvels. Tevens wil ik kijken of ik mijn snelheid iets kan opvoeren. Leuke doelen in het vooruitzicht. 

 

Nu vaststaat dat ik 4 keer per week ga sporten is het van belang dat ik dat ik bepaal wanneer ik ga sporten. Dit kan voor mijn werk of na mijn werk. Dus of ik zet mijn wekker om half 6 of ik ga sporten na 20 uur. Vroeger had ik geen probleem met het zetten van mijn wekker. Tegenwoordig is mijn slaap heilig. Zeker als je zo nu en dan eens een gebroken nacht hebt. Met drie kindjes heb je toch drie keer zoveel kans dat één van de drie wakker wordt. Dus in de ochtend gaat hem niet worden. 

Wat ik ook belangrijk vind is dat op de momenten dat ik niet werk, dat ik de volle aandacht voor mijn kindjes heb. Ook al slapen ze overdag nog , wil ik niet op die momenten sporten. Ik wil er voor de volle 100% voor hun kunnen zijn en dat betekent dus in de avond sporten. Dit gaat echt niet altijd leuk zijn. Want soms ben je gewoon moe na een lange dag en wil je niets liever dan met de beentjes omhoog op de bank. Op zulke momenten zal ik even door de zure appel heen moeten bijten, want ik weet dat als ik eenmaal klaar ben met sporten ik mezelf zo goed voel!. 

 

Om mezelf houvast te geven heb ik besloten het sporten in te plannen op vaste dagen. Zo moet ik niet op het laatste moment beslissen of ik wel of niet ga sporten, wat anders er weer voor kan zorgen dat ik toch besluit om op de bank te gaan zitten. Op deze manier weet ik welke 4 avonden de bank even op mij moet wachten en dat ik even ga knallen op de loopband.

 

Gezien mijn doelen wil ik (proberen) om eenmaal per week een langere duurloop in te plannen van ongeveer 1.5 uur, een loop van ongeveer een uur, een loop van 45 minuten en een van 30 minuten. Zo heb ik voldoende afwisseling. Ik zeg wel proberen, want ik moet even kijken of dit realistisch is. 1.5 uur op de loopband is lang, maar het is haalbaar. Een voordeel van de loopband is dat ik makkelijker mijn snelheid kan opvoeren. Vooral als ik op afstand train en zo snel mogelijk klaar wil zijn. Naast de looptrainingen zal ik ook 4 keer per week mijn krachttraining doen. Ik zal dus gemiddeld een uur tot 2 uur sporten per keer.

 

Ik hoop dat ik het ga volhouden. In november laat ik jullie weten hoe het me afgaat. 

 

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie het sporten met jullie werk en gezin combineren?

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Margo (zaterdag, 23 september 2017 20:30)

    Heel veel succes. ���

  • #2

    Marly (zaterdag, 23 september 2017 20:42)

    Dankje!