· 

Zevenheuvelloop

Onlangs heb ik me ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Ik dacht ik ga het gewoon doen. Ik heb er al zoveel positieve verhalen over gehoord, dus dacht die wil ik ook een keer meemaken. Ook heb ik zo weer een trainingsdoel erbij, wat ervoor zorgt dat ik wel moet trainen.  Alleen nu met mijn blessure weet ik niet of het gaat lukken. Toch ga ik het proberen. 

 

Vandaag deel ik met jullie hoe ik mij hierop ga voorbereiden?

Zo leuk om nog een loop in het vooruitzicht te hebben. In de wintermaanden staan er vaak toch wat minder loopjes op de agenda. Dus als er dan een leuke voorbij komt is het ook leuk als je eraan mee kan doen. 

Toch is de Zevenheuvelenloop net weer wat anders dan de Tenmiles en de Halve marathon. De afstand gaat vermoedelijk het probleem niet zijn. Daarvan weet ik inmiddels dat ik die aan kan. Maar het heet niet voor niks de zevenheuvelenloop.  In tegenstelling tot de vlakke polders in Zeeland ga ik nu heuvel op en heuvel af lopen. Iets wat ik totaal niet gewend ben. En waarvoor toch wel enige training nodig gaat zijn, wil ik ook een beetje een goede tijd lopen. Nu hoorde ik gelukkig wel dat ongeveer op de helft de zwaarste heuvel is en daarna neemt het weer af. Daar moeten we dus naartoe werken, zonder al helemaal op te zijn! 
Hier in de regio loop je voornamelijk in de vlakke polder. Een hele goede training als je wilt leren lopen met een harde wind. Want die zit er bijna altijd wel. Een minder goede training voor een heuveltraining. Hier is het voornamelijk vlak, vlak en nog eens vlak. Tenzij ik mijn training iets meer naar de kust verplaats en daar ga trainen op de zeedijk. Dan moet ik natuurlijk niet alleen boven of beneden blijven lopen, maar overal waar ik naar beneden kan naar beneden gaan en overal waar ik naar boven kan naar boven gaan. Op die manier train ik mijn lichaam om toch te wennen aan een heuvelachtige ondergrond. 
Helaas gaat het voor mij vaker niet dan wel mogelijk zijn om langs de kust te trainen. Dus ik heb een andere oplossing nodig. Gelukkig heb ik een loopband die ik ook kan instellen alsof ik op een heuvel loop. Ik weet alleen nog niet hoe hoog ik hem het beste kan zetten. Maar ik heb besloten voor nu om dit elke keer een beetje uit te breiden. Zodat ik er langzaam meer aan wen. Aangezien ik 4 keer per week train. Heb ik besloten 2 keer per week een heuveltraining te doen. Waarbij ik dan telkens 5 minuten heuvel op ga lopen en 5 minuten.  heuvel af. In het begin zal ik dit alleen doen bij kortere loopjes, zodat ik mijn lichaam niet teveel in een keer belast. Zeker nu met die blessure. De andere loopjes zal ik dan proberen op een sneller tempo en op interval te doen. Ik hoop met die combinatie dat het me goed af gaat om heuvel op en af te lopen op een lekker tempo.  
Naarmate de tijd zal vorderen (ik heb natuurlijk maar een aantal weken) zal ik ook een keer een langere loop op deze manier proberen te lopen en dan zien we het wel weer verder. 
Meer dan me goed voorbereiden kan ik niet doen. Natuurlijk wil ik een mooie tijd neerzetten, maar ik wil ook goed bekijken wat mijn lichaam aan kan en de kans op blessures verkleinen. Hopelijk gaat dat zo lukken. 
Hebben jullie nog goede tips voor me? 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0