· 

Nieuwe trainingen!

Vorige week deelde ik in mijn blog dat ik op dit moment nog op zoek ben naar de juiste balans tussen werk, mijn gezin en sporten. 

 

Wat ik wel weet is dt ik 4 keer per week wil sporten en dat ik dit op vaste dagen ga doen, in de hoop dat dit de juiste stok achter de deur zijn. 

 

Toch ben ik op zoek naar nieuwe uitdagingen. Vandaag deel ik deze met jullie. 

Toen ik afgelopen zomer aan het trainen was voor de Tenmiles en de Halve Marathon was ik ontzettend gemotiveerd om te trainen. Ik had een doel voor ogen, maar ik had ook een fijn schema om mijn doel te bereiken. Het fijne hieraan vond ik dat ik elke week voldoende afwisseling had in mijn trainingen en er zelf niet bij na moest denken. 

 

Nu zou ik er wederom voor kunnen kiezen om een trainingsschema erbij te pakken voor bijvoorbeeld de 10 kilometer of de 15 kilometer om zo mijn weken te vullen. Dit is natuurlijk een goede aanpak, alleen ik zit tegenwoordig wel wat krapper in mijn tijd. Ik zoek naar de juiste balans tussen werken, mijn gezin en sporten. En ik denk als ik op dit moment teveel van mezelf ga vragen qua trainingen, en dan bedoel ik qua tijdsduur, dat ik al heel snel ga afhaken. Zeker omdat ik voornamelijk in de avond sport en op mijn loopband. Op een loopband is een duurloop toch minder leuk dan buiten in de natuur. Laat staan drie keer per week een langere loop op de loopband. En om nu ook pas rond 21.30 klaar te zijn met sporten en dan nog alles te moeten klaar zetten zie ik ook niet zitten. Dus dat gaat niet werken. 

 

Maar wat dan wel? Ik zie steeds vaker het sportrusten voorbij komen. Bij sportrusten zijn twee zaken essentieel: ademhalingsoefeningen en hardlopen. De ademhalingsoefeningen doe je elke dag 10 minuten, maar ook twee minuten voordat je gaat sporten. Dit is iets wat ik absoluut niet gewend ben. Meestal trek ik mijn loopspullen aan en ga ik. Ik sta nooit stil bij mijn ademhaling. Naast de ademhalingsoefeningen staat natuurlijk het hardlopen centraal. Je gaat drie keer per week trainen en dat gedurende een periode van 100 dagen. Deze combinatie zou zorgen voor beter sportprestaties, meer energie, je zou je beter kunnen concentreren en je voelt je meer ontspannen. Klinkt goed toch. Nou dan ben je er nog niet. Het wordt nog beter. Naast je dagelijkse ademhalingsoefeningen, drie maal per week hardlopen, ga je een keer per week vogels kijken. Ja je leest het goed vogels kijken, maar dan niet letterlijk. Je gaat lekker wandelen. Tot slot plan je eens per drie weken een intensievere/ langere loop in.

 

Met behulp van de trainingsschema's van sportrusten kun je als einddoel 5, 10, 21.1 of 42.2 kilometer inplannen. Dit klinkt nog niet heel innoverend. Het aparte aan deze schema's is dat je niet doortraint tot je einddoel, zoals bij vele andere schema's wel het geval is. Toen ik aan het trainingen was voor de halve marathon, kostte dit veel mijn van tijd. Ik liep 3 maal per week gemiddeld 90 minuten per keer. Die tijd heb ik nu niet. 

 

Bij sportrusten train je niet op tijd, maar op afstand. Het aparte aan deze trainingen is dat je voor bijvoorbeeld voor de halve marathon maximaal tot de 10 kilometer traint en als je bijvoorbeeld de hele marathon wilt lopen train je tot de 14 kilometer. Dit klinkt heel gek. Want je zit absoluut niet in de buurt van je einddoel. Ik vraag me dan ook meteen af ga je je einddoel wel halen? Wellicht wel, maar ook op het tempo wat je wil? Want je lichaam is dit toch helemaal niet gewend. Ondanks dat integreert mij dit wel. Ik ben wel benieuwd of dit werkt, maar wat ik vooral fijn vind is dat je trainingen qua tijdsduur dus helemaal niet zo intensief zijn. Ik denk dan ook dat ik het sportrusten eens ga uitproberen en ga kijken wat het mij gaat brengen, maar eerst ga ik me verder in het sportrusten verdiepen, zodat ik goed kan starten.

 

Wie is er nog meer bekend met sportrusten en volgt deze methode?

Commentaar schrijven

Commentaren: 0