· 

Warandeloop

Nadat ik noodgedwongen besloten heb om de zevenheuvelenloop niet te lopen, miste ik toch een beetje een doel voor het hardlopen. Ik was eigenlijk op zoek naar een uitdaging, maar wel eentje die fysiek niet teveel van mijn lichaam zou vragen. 

 

Daarom heb ik last-minute besloten mezelf in te schrijven voor de 10 kilometer van de warandeloop. 

 

Vandaag deel ik met jullie hoe het is gegaan!

7 jaar geleden heb ik voor het eerste de Warandeloop gelopen. Toen was deze nog in de Warande in plaats van bij de Beekse Bergen. Ik had op dat moment net de 5 kilometer onder de knie en liep meteen een pr van 24 minuten op de 5 kilometer. Wat was ik trots. Ik wist zeker hier zou ik nog eens terugkomen. 

 

Het voordeel van de Warandeloop is is dat het "maar" 10 kilometer is. In de afgelopen weken heb ik meestal eenmaal per week wel 10 kilometer gelopen. Dus ik wist dat ik de afstand wel aan kon. Wat ik nu natuurlijk graag zou willen is een leuke tijd neer zetten. De laatste tijd liep ik namelijk de 10 kilometer vaak net boven de 50 minuten. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de 10 kilometer nu onder de 50 minuten zou kunnen lopen. 

 

Voeding

Qua voeding heb ik niets bijzonders gedaan. De wedstrijd was om 11 uur, dus dat is wel een fijne tijd. Aangezien de afstand niet heel veel vraagt van mijn lichaam vond ik het ook niet nodig om een carboloader te gebruiken. Gewoon gezond eten, een stevig ontbijt en een banaan vooraf moeten volstaan. Tijdens het lopen heb ik natuurlijk wel een gelletje genomen voor die extra boost.

 

De Wedstrijd

Ik vond het echt heel fijn dat de wedstrijd een keer op zaterdag was. Bijna alle wedstrijden zijn op zondag, maar dat vind ik toch minder fijn, omdat ik de dag erna altijd weer moet werken. Nu kon ik lekker mezelf vol geven en de dag erna nog even relaxen. 

Het weer was echt perfect. Koud, maar zonnig. Enige nadeel van de kou is dat je bij het wachten voor de start wel in beweging moet bijven, anders is dat niet lekker voor je spieren.

 

Qua organisatie had het in mijn ogen wel beter gekund. De start en finish waren niet overzichtelijk. De weg waar je naar de start toe liep, was tevens de weg waarop je startte. De finish was 700 meter verder dan het 10 kilometer punt. Daarom heb ik ook besloten om mijn horloge gewoon bij 10 kilometer stop te zetten, want ik wilde namelijk weten wat mijn tijd zou zijn op de 10 kilometer.

 

Buiten het feit dat ik vond dat de start en finish beter konden, was het evenement voor bijvoorbeeld kindjes echt goed geregeld. Er liepen zwarte pieten rond, er waren springkussens etc. Als het niet zo koud was geweest dan hadden mijn kindjes ook echt wel kunnen komen kijken. 

 

Ik stond redelijk vooraan in het startvak, samen met Jimmy. We hadden afgesproken dat ieder zijn eigen weg zou gaan, want hij wilde graag een PR zetten. En zijn PR komt niet echt in de buurt van mijn tijd. Na het startschot begon ik volgas. Na 5 minuten hoorde ik dat ik 4:20 per kilometer liep. Zo snel heb ik nog niet eerder gelopen. Dus ik wist al dat ik veel te snel was gestart. Maar ik liep op zich best lekker. Dus ben door gegaan. Rond de 3/4 KM ben ik bij iemand ingehaakt, waarvan ik wist dat ze sneller liep dan ik. Eigenlijk iets te snel, maar ik dacht ik ga het gewoon proberen. Dit heb ik tot de 6de kilometer volgehouden en daarna ben ik weer verder gegaan op mijn eigen tempo. Ik merkte dat ik echt teveel van mezelf vroeg en dat ik inmiddels ook echt wel aan het verzwakken was. Bij de 7de kilometer zaten mijn benen er eigenlijk helemaal doorheen. Maar dan moet je nog maar 3 kilometer. Dus dan gaan we door op karakter. Ik wilde namelijk nog steeds een mooie tijd neer zetten. En dat is uiteindelijk gelukt. Ik heb de 10 kilometer in 46:58 gelopen. Dus daar ben ik zeer tevreden over. Ik was wel helemaal kapot, maar voor dit jaar is het wel mijn PR op de 10 kilometer. Jimmy heeft de 10 kilometer gewoon in 42 minuten gelopen. Echt super knap!

 

Ik ben op plek 51 van de 359 geëindigd. Niet slecht. Net geen top 50. Jimmy is op de 20ste plaats geëindigd. Het enige jammer is dat mijn eindtijd berekend is op de 10.7 kilometer i.p.v de 10 kilometer en daardoor lijkt het alsof ik nog geen 12 kilometer per uur liep. Nou dat was wel anders🙈😂. Daarentegen ben ik wel gewoon 7de geworden van de vrouwen💪🏻!

 

En nu?

Na deze loop ben ik alleen maar nog meer gemotiveerd om mijn tijden te verbeteren. Dat wordt de komende maanden hard trainen. Veel intervallen en zo sneller worden, zodat ik in 2018 een paar mooie pr's neer kan zetten. Voor nu ga ik nog even nagenieten van mijn prestatie en zie ik morgen mijn spierpijn wel tegemoet! 

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0