· 

Hoe ga ik de feestdagen (proberen te) overleven!

Santa Clause is coming to town. Nog twee nachtjes slapen en het is Kerstmis. Een feest van gezellig samen zijn, maar ook veel lekker eten. Lekker uitgebreid ontbijten, daarna weer lekker lunchen, taartjes, chocolade, toastjes, uitgebreid diner, overheerlijke toetjes, wijntjes en ga zo maar door. Kerstmis is een caloriebom! Gelukkig is het wat dat betreft niet elke dag Kerstmis. 

 

Maar nu ik zo goed op weg ben, vind ik het toch wel zonde om mezelf volledig te laten gaan. Maar hoe ga ik het dan aanpakken?

 

Vandaag deel ik dit met jullie!

Voorheen startte kerstmis al op kerstavond met een drie-gangen menu, lekkere wijntjes en gingen we de volgende dag gewoon lekker verder met een uitgebreid ontbijtje met allerlei lekkere broodjes etc. Vaak haalde ik heerlijke kerst chocolaatjes in huis en lette ik niet echt op wat ik at. Het was tot slot van rekening maar 1 keer Kerstmis. Dat ik tot 1 januari op die voet doorging, maakte toch niks uit. 

Dat gaan we nu toch wel anders aanpakken. Ik heb geen zin om mezelf vol te vreten en mezelf daarna schuldig te voelen en toch door te blijven gaan. Maar hoe ga ik het aanpakken?

 

Compenseren

Ik ben van het compenseren. Wil ik wat extra's? Geen probleem. Maar dan moet ik eerst maar eens wat calorieën verbranden. En stiekem geeft het ook wel een heerlijk gevoel om de dag sportend te beginnen. Het geeft je een boost voor de rest van de dag  en je voelt je meteen ook minder schuldig over het extra eten. 

 

Geniet

Je hebt eten om te eten, maar je kan ook eten om ervan te genieten. Bewust eten is zoveel anders dan alles maar doelloos onder je neus te stoppen.  Vaak eet je toch andere gerechten met Kerstmis dan op een doodgewone maandag. Dan zou het toch zonde zijn als je er niet van geniet. Eet bewust, geniet en gun het jezelf. 

 

Keuzes maken

Het leven bestaat uit keuzes maken en dat is met Kerstmis net zo. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en kijken wat je belangrijk vind. Ik ga terug naar de basis en denk na wat ik nu belangrijker vind. Vind ik het belangrijker om heel de dag te eten of vind ik het belangrijker om keuzes te maken en mijn behaalde resultaten niet te verpesten. Nu is het wellicht overdreven dat door één of twee dagen wat anders te eten dat je dan je resultaten verpest, maar het gaat mij meer om het vinden van de juiste mindset. Er blijven namelijk altijd feestjes, feestdagen, dagjes weg etc komen. Je kan ervoor kiezen om jezelf elke keer volledig te laten gaan, maar je kan ook keuzes maken, waardoor je uiteindelijk de dag afsluit met een trots gevoel. 

 

Cheatmeal geen cheatday

Het is maar hoe je het bekijkt, maar Kerstmis hoeft geen Cheatday te zijn. Het kan ook gewoon een Cheatmeal zijn en dat dan misschien twee dagen achter elkaar. Ik ga dan ook in tegenstelling tot voorgaande jaren niet de hele dag van alles eten. Ik hou mijn basis erin en start de dag lekker met een bakje kwark of havermout. Mijn tussendoortjes zullen uit fruit en/of yoghurt bestaan en mijn lunch wordt een lekkere salade of wederom rijst met kip en groenten. Deze basis zorgt ervoor dat ik een goed gevulde maag heb en dat ik niet de hele dag aan het " vreten" ben. Uiteindelijk ga ik me dan ook minder schuldig voelen. 

 

En wat als ik toch de mist in ga?

Dan moet ik dat accepteren. Dan moet ik er maar voor zorgen dat ik ervan genoten heb, maar ik ga het vooral niet zien als falen. Soms mag je je zelf ook eens laten gaan. En als dat nu toevallig met Kerstmis is, dan is dat zo. Dan pakken we daarna de draad weer op. Tellen we mooi onze calorieën. Lopen we een extra rondje en kijken we terug op een paar gezellige dagen. 

 

Voor iedereen hele fijne feestdagen. Geniet van je familie, vrienden en iedereen om je heen want het is niet voor niets THE MOST WONDERFULL TIME OF THE YEAR!

Reactie schrijven

Commentaren: 0