· 

Doelen voor 2019!

De eerste week van januari zit er al weer op en het wordt eens hoog tijd om te kijken welke doelen ik wil stellen voor 2019. Goede voornemens doe ik niet aan, want uit het verleden bleek dat ik deze vaak na twee weken of misschien iets langer al weer liet vallen. Daarom vind ik het belangrijker om te kijken waar ik dit jaar naar toe wil werken, zonder al te veel druk te leggen op het behalen van de doelen. Ben je benieuwd wat mijn doelen zijn? Lees dan mijn laatste blog!

Aan het begin van 2018 had ik ook een paar doelen gesteld. Een aantal doelen heb ik behaald, een aantal niet. Een van mijn doelen was om op alle afstanden te proberen een PR te lopen. Dit is uiteindelijk alleen gelukt op de halve marathon en de Ten Miles, maar dit kwam niet doordat ik het niet wilde, maar door mijn blessures. 

Wat wil ik in 2019 behalen op het gebied van hardlopen?

Allereerst zou ik willen dit jaar blessurevrij te lopen. Natuurlijk heb ik dit helemaal in de hand, want hardlopen is een blessuregevoelige sport, maar toch zijn er zaken waar ik rekening mee kan houden. Om te beginnen moet ik niet elke week een duurloop van 18+ km inplannen. Hoe lekker het ook allemaal lijkt te gaan, is dit een te grote belasting voor mijn lichaam. Het volgende punt staat hiermee ook in verband en dat is intervallen. Een intervaltraining is een goede training, alleen het op hogere snelheid lopen levert ook een extra belasting op voor  mijn spieren. Dat in combinatie met de langere duurlopen is funest. In de week dat ik sowieso een langere duurloop inplan, maar ik ook niet nog eens een intervaltraining doen. 

Verder wil ik proberen dit jaar 4 halve marathon te lopen. Ik heb mezelf al voor twee halve ingeschreven. De eerste is over een paar weekjes langs de Zeeuwse Kust en de andere is in mei in Tilburg. Ik denk dat ik ook nog wel een revanche wil nemen op de Halve Marathon van Eindhoven en dan moet ik nog een andere leuke zoeken. Naast de halve marathon zal ik mezelf ook wel weer inschrijven op de Tilburg Ten Miels en een paar loopjes met kortere afstanden. 

Mocht ik dit jaar nog PR’s lopen dan is dat mooi meegenomen. Lukt het niet, dan zij het zo. Ik ga namelijk proberen de focus van mijn tijden te halen en vooral te genieten van het hardlopen .Ik heb namelijk afgelopen jaar gemerkt dat ik zo bezig was met mijn tijd, dat mijn lichaam ontzettend gespannen was en dat ik niet echt genoot van het hardlopen. Dat is natuurlijk harstikke zonde. Dus dat ga ik anders proberen te doen. 

En dan mijn fitjourney. De laatste weken van december gingen echt lekker. Ik zat in een goede flow en was niet te stoppen, tot na de feestdagen .Dit is een terugkerend patroon. Dan let ik tijdens de feestdagen zo ontzettend goed op, ontzeg ik mezelf een hoop (eet ik vermoedelijk echt te weinig) en hoppa daarna komen de eetbuien. Die heb ik dus tot afgelopen week gehad en ik had er echt even schijt aan. Ik was moe, druk en totaal niet gemotiveerd. Maar in 2019 wil ik ook niet de focus op mijn gewicht leggen. Mijn hele leven ligt de focus op mijn gewicht. Als ik niet onder een bepaald gewicht zit dan ben ik niet tevreden en dat moet eens ophouden. Ik moet mezelf eens leren accepteren. Ik moet trots zijn met wat ik al bereikt heb en in ogenschouw houden dat ik ook drie kindjes op de wereld hebt gezet. Dit laatste is natuurlijk geen vrijwaring om alles maar te laten versloffen, want dat zou ik ook niet willen. Maar mezelf alsmaar uithongeren en vervolgens weer volproppen is ook niet de optie. Nu kan ik hier sinds ik het NBFM programma heb gevolgd al wel beter mee omgaan, maar er zit nog ruimte voor verbetering en dan vooral op het vlak van acceptatie. Voorlopig ga ik dus ook niet op de weegschaal staan, ga ik gezond leven, maar ook genieten van het leven en ga ik zien of er een moment aanbreekt dat ik kan zeggen: ja ik ben tevreden. Dit zal niet makkelijk zijn. Maar ik ga het proberen. 

Het laatste doel is meer op persoonlijk vlak. Ik kan echt in 7 sloten tegelijk lopen. Doe alles wat iedereen van mij verwacht en loop mezelf dan geheel voorbij. Ik weet dat ik dit zelf doe, maar soms moet je even een stapje terugnemen. Ik heb dit op sommige vlakken al gedaan. Dingen in het huis blijven wat langer liggen of ik stel het uit, zolang het niet dringend dit. Dit soms tot grote irritaties van anderen, maar je moet keuzes maken. Toch blijf ik tegen het feit aanlopen dat ik te weinig uren in een week heb. Maar dat komt ook omdat ik zoveel wil. Je wilt sporten, werken, sociale contacten onderhouden, tijd hebben voor je kindjes en een studie volgen. Op sommige momenten plan ik ook gewoon slecht en komt alles tegelijk en dat werkt niet. Dat was bijvoorbeeld in december. Het was druk op het werk, ik had een examen gepland, gezien de feestdagen etc. werd er van alles van je verwacht en dat werd mij even teveel. Ik heb toen ook besloten om 1 januari niks te doen. De bedoeling was en hele dag, maar door omstandigheden is het maar een halve dag geworden. En dit is iets wat ik vaker ga doen. Echt een dag niks. Even niks opruimen, leren of zorgen. Maar even echt tot rust noemen. Als ik dat niet doe dan blijf ik op mijn tenen lopen en ook ik heb zulke dagen nodig om even op te laden. In de weken dat ik er alleen voor sta heb ik nagenoeg geen mogelijkheid om een momentje voor mezelf te nemen, dus dat zal zijn op de momenten dat ik er niet alleen voor sta. Ik vermoed als ik dit ook daadwerkelijk ga doen, ik uiteindelijk meer rust in mijn hoofd ga krijgen. 

Wat zijn jullie doelen voor 2018?

Reactie schrijven

Commentaren: 0