· 

Running Goals voor 2018

Een nieuw jaar en een nieuwe ronde en nieuwe kansen. In 2017 ben ik weer gestart met hardlopen en heb ik zelfs een halve marathon kunnen lopen. In 2018 wil ik mezelf blijven uitdagen op het gebied van sporten en daarom wil ik nu vast wat doelen vastleggen voor het nieuwe jaar. 

 

Ben je benieuwd naar mijn doelen? Lees dan snel verder!

Snelheid

Allereerst wil ik werken aan mijn snelheid. In 2017 startte ik met en snelheid van ongeveer 10 kilometer per uur en heb ik dit uiteindelijk uitgebouwd naar ongeveer 11.5 kilometer per uur. Mijn doel is om op de langere afstanden gemiddeld 12 kilometer per uur te gaan lopen en op de korte afstanden wil ik proberen 13/13.5 kilometer per uur te gaan lopen. Hiervoor zal ik hard moeten gaan trainen en dit ga ik doen door lekker te intervallen. Op deze manier daag ik mijn lichaam uit en heb ik gemerkt dat ik steeds makkelijker sneller kan lopen. 

 

Halve marathon

Ook dit jaar wil ik weer een Halve Marathon lopen en dit jaar wil ik er niet één maar twee gaan lopen. Ik heb mezelf al ingeschreven voor de halve van Tilburg en ik wil in het najaar nog een halve gaan lopen. Deze keer ga ik veel minder de tijd hebben om te trainen dan afgelopen jaar, dus ik ben benieuwd hoe ik dit gaar klaarspelen. Ik wil namelijk wel proberen om de halve nu onder de 1 uur en 50 minuten te lopen. Dat wordt trainen! 

 

Tilburg Ten Miles

Ook dit jaar wil ik weer meedoen met de Tilburg Ten Miles. Ik vond het zo leuk om in mijn geboortestad te lopen en ik vond het echt een fantastisch evenement. Natuurlijk is mijn doel wel om een betere tijd te lopen dan in 2017 en het liefst loop ik hem onder de 1 uur en 20 minuten. Hopelijk gaat dit lukken.

 

Andere loopjes

Naast de halve marathon en de ten miles wil ik mezelf ook inschrijven voor een aantal korte loopjes van 5 en 10 kilometer. Ik weet nog niet welke loopjes dit gaan worden. Dit moet ik echt nog even uitzoeken. Het doel van deze wedstrijden is om te leren om beter om te gaan met de stress van de wedstrijden maar vooral om te leren te doseren. Ik moet echt leren om mezelf niet volledig te geven in de eerste kilometers, maar ook nog energie over te houden voor de daarop volgende kilometers. Toch wil ik naast het doseren ook proberen om mijn tijden op deze afstanden te verbeteren. Ik weet dat daarvoor nog veel werk aan de winkel is, maar ik ga sowieso mijn best doen. Voor de 5 kilometer ga ik proberen een tijd onder de 22.5 minuut neer te zetten. Voor de 10 kilometer wil ik proberen uiteindelijk onder de 45 minuten uit te komen. Ik heb echt geen idee of dit gaan lukken of dat ik nu te optimistisch en allesbehalve realistisch bezig maar, maar we gaan het zien. Ik kan mijn doelen altijd nog aanpassen in de loop van het jaar. Maar zonder doelen heb je ook niks om naar toe te trainen.

 

Nieuwe PR's 

Tot lot ga ik proberen op bovengenoemde afstanden nieuwe pr's te lopen. Dit alles hangt natuurlijk af van hoe mijn trainingen verlopen, hoe het weer gaat zijn op de dag van het loopje en hoe ik mij voel, maar als ik zorg dat de basis (mijn training) goed is, dan ben ik al een aardig eindje op weg. 

 

Ook overweeg ik nog steeds om me aan te sluiten bij een atletiekvereniging, om zo op een heel andere manier te trainen. Ik twijfel alleen nog steeds of dit efficiënt is als je niet elke week naar de training kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Naast het hardlopen blijf ik in 2018 ook zorgen voor afwisseling. Ik blijf krachttraining doen, ik wil blijven zwemmen en fietsen. Hiermee hoop ik ten eerste de kans op blessures te voorkomen, maar ook hoop ik dat de afwisseling een eventueel sportdipje voorkomt 

 

Wat vinden jullie van mijn doelen voor 2018?

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Evelien (zaterdag, 13 januari 2018 19:19)

    Zet De Boulevardloop maar op je lijstje ��

  • #2

    Margo (zaterdag, 13 januari 2018 19:28)

    Heel veel succes met al je doelen