· 

Eetdagboek

Het is weer even geleden, maar ik vond dat het weer eens tijd werd om een eetdagboekje te delen. 

 

Hiermee wil ik jullie inzicht geven in wat ik nu zoal eet en ben ik ook benieuwd wat jullie ervan vinden. 


Lezen jullie weer mee?

Op dit moment eet ik gemiddeld 1400 calorieën per dag. Sommige dagen zit ik hieronder, maar nooit meer dan 200 calorieën. Op de dagen dat ik werk probeer ik zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat ik als ik na het werk thuis kom niet te lang in de keuken moet staan. Op deze manier heb ik wat extra tijd met de kindjes en krijgen we allemaal toch een gezonde maaltijd binnen.

 

Wel alvast excuses voor de donkere foto's. Helaas kan ik geen foto's maken als het zonnetje lekker schijnt, want als ik ontbijt is het nog donker en hetzelfde geldt als ik het avondeten klaar maak. Duidelijk de winterperiode. Wat dat betreft verlang ik echt weer naar de lente/zomer: meer daglicht! 

Qua varieeren ben ik nog steeds geen kei. Ik kom vaak op dezelfde ontbijtjes terug, maar dat geeft niks. Want wat goed smaakt en vooral goed werkt moet je in principe ook niet aanpassen. Vaak ontbijt ik toch met havermout gemaakt met magere melk en wat rozijnen. Deze keer was die een beetje dun, dus ik had teveel melk gebruikt. Of ik begin met griekse yoghurt met wat fruit, deze keer passievrucht en vaak dan met havermout of granola. Dat laatste was het deze keer geworden. De laatste tijd vind ik het ook lekker om twee volkoren crackers te eten met een mini beetje aardbeienjam en 1 plak kaas. Dit is lekker laag in calorieën en zo hou je voor de rest van de dag lekker wat over!. 

Met mijn lunch probeer ik steeds vaker te variëren. Een maand geleden at ik voornamelijk alleen rijst met groenten en kip en nu eet ik dit nog maximaal drie dagen per week, omdat ik het anders ook echt wel tegen ga eten. Verder vind ik een simpele tosti met ham en kaas en een beetje BBQ saus eigenlijk altijd wel lekker, maar ik kan ook ontzettend genieten van een zelfgemaakt pompoensoepje. Vaak eet ik hier dan een paar rijstwafels bij met smeerkaas. Afgelopen week heb ik ook een keer een wrap op met spinazie, rode ui, ei, tomaat, gerookte kip en cheddar. Dit is echt een aanradertje en het vult ook nog eens goed. Dit weekend ga ik me maar weer eens verdiepen in nieuwe recepten, zodat ik weer eens wat anders kan eten. 

Mijn avondeten was afgelopen week echt heel simpel. Ik heb namelijk bijna de gehele week op diepvriesmaaltijden geleefd. Jimmy was weer weg en ik had het druk op mijn werk. Ik heb dus bewust voor het gemak gekozen en daarom dus voor gezonde maaltijden uit de vriezer. Deze hoef ik dan alleen maar op te warmen, zodat ik na het eten ook nog even een momentje met mijn kindjes heb. Vaak zetten we de muziek dan even lekker hard en gaan we lekker dansen. Afgelopen week heb ik een keer spaghetti op met eigengemaakte pastasaus, een keer oerhollandse hutspot en bami met een klein beetje satésaus. De borden zien er goed gevuld uit, maar dat komt omdat ik eigenlijk altijd eet met een ontbijtbord. Onze diner borden gebruiken wij eigenlijk alleen als we visite krijgen. 

Mijn tussendoortjes varieerden afgelopen week van gezond naar wat minder gezond. Eigenlijk zou ik twee keer per dag fruit moeten eten, maar dat heb ik vaak niet eens gehaald. Overdag had ik het vaak te druk en in de avond had ik er gewoonweg geen zin in. Naast het beetje fruit wat ik op heb, heb ik ook lekker genoten van zelfgemaakte bananenbrood, dat vind ik echt heel lekker, maar ook zo nu en dan een koekje of een stukje chocolade. Soms heeft een vrouw gewoon een stukje chocolade nodig en dat had ik afgelopen week. In de avond heb ik vaak een schaaltje kwark of griekse yoghurt op, maar op een of andere manier vergeet ik daar altijd een foto van te maken. 

Zo dat was het weer voor afgelopen week. Misschien wel niet mijn beste week, maar ook zulke weken zijn er (lees: zo'n een keer per maand ;-) ). Maar het is wel de realiteit. Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen niet alles te laten zien, maar daar heb ik alleen mezelf maar mee. Dit is zoals het is. Een eetdagboek is voor mij wel een goede bewustwording, dus ik ga dit weer vaker met jullie delen.

 

Wat eten jullie zoal?

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Sara (zondag, 21 januari 2018 19:44)

    Ik ben sinds kort aan het lijnen.
    Ochtend : halfvolle kwark met granola
    Bananenbrood ( ik vind t net niks ;))
    een shake met 2 stuks fruit en amandelmelk
    Of havermout met halfvolle melk

    Tussendoor: fruit / gekookt ei / handje ongezouten noten / rijstewafel met kipfilet ( zag op t pakje heeel wat e nrs en suikers) of magere kaas. Of bakje soep

    Lunch: soep met brood / crackers meergranen 3 / salade
    Beleg is vaak ei met avocado of kaas of pure chocoladepasta

    Avond: vaak rode biefstuk met groente, salade, tosti, vanallee eigenlijk. Wel (speltpasta) maar minder aardappelen

  • #2

    MARly (zondag, 21 januari 2018 21:48)

    Ziet er goed uit SARA. OOK EEN LEKKERE VARiatie!