· 

Hoe zien mijn trainingen er op dit moment uit?

Een tijdje geleden heb ik mijn doelen voor 2018 met jullie gedeeld. Nog maar een kleine twee maanden en dan staat de eerste halve marathon al op de planning. Het wordt dus hoog tijd om hiervoor te gaan trainen. 

 

Vandaag deel ik met jullie hoe op dit moment mijn trainingen eruit zien en wat ik er aan ga doen om mijn doelen te behalen. 

 

Lezen jullie weer mee?

Naast de Halve Marathon van Tilburg in mei wil ik nog meedoen aan een aantal hardloopwedstrijden de komende maanden. Ik heb al een paar leuke op het oog en deel binnenkort met jullie aan welke hardloopwedstrijden ik nog meer mee ga doen. Het is in ieder geval mijn bedoeling om door middel van deze wedstrijden meer gewend te raken aan het wedstrijd element, niet zo zenuwachtig te zijn en mezelf niet volledig te geven in de eerste minuten, zodat ik voldoende energie heb om nog een eindsprint te trekken. 

 

Afgelopen zomer zat ik om minder leuke redenen thuis en was hardlopen echt mijn uitlaatklep, maar ik kon op moment mezelf wel volledig richten op mijn trainingen en deed vaak 3 lange duurlopen per week. Op dit moment heb ik daar absoluut de tijd en de mogelijkheid niet toe. Ik zit met mijn werk, de kindjes en een man die vaak niet thuis is. En natuurlijk sta ik geregeld op de loopband om mijn trainingen te volbrengen, heb ik geen behoefte aan lange duurlopen op de loopband, dit vind ik toch echt een beetje te saai. Ik zal het deze keer dus met minder intensieve trainingen moeten doen. Dit betekent natuurlijk niet dat ik daardoor mijn doelen niet ga behalen. Ik moet het alleen anders aanpakken. 

 

Op dit moment train ik nog steeds vier keer per week. Meestal zijn dit loopjes van ongeveer 30 minuten en één keer in de week probeer ik minstens 10 kilometer te lopen. Wanneer ik naar buiten kan om te trainen probeer ik een langere duurloop in te plannen. Het liefst loop ik dan 2 keer in de week rond de 10 kilometer, één keer 5 kilometer en één keer een langere duurloop tussen de 16 en 19 kilometer. Op deze manier probeer ik mijn afstanden op peil te houden en hoop ik dat dit voldoende gaat zijn. Gisteren liep ik zelfs zo lekker dat ik uiteindelijk 21.1 kilometer heb gelopen en zelfs mijn tijd van de Halve Marathon van Eindhoven nog heb verbeterd met 15 seconden en dat terwijl ik voor mijn gevoel super relaxed liep. 

 

Verder probeer ik ook minstens eenmaal per week een goede intervaltraining te doen. Ik heb gemerkt dat de intervaltraining van Runnersworld echt zijn vruchten afwerpt. Ik start met 15 minuten warming-up. Daarna doe ik 3x 1.5 kilometer versnellen met 2 minuten dribbelen ertussen en sluit ik af met 15 minuten coolingdown. Ik ga tijdens het versnellen helemaal kapot, maar ik merk dat ik hierdoor het wel steeds beter volhoudt om sneller te lopen. 

 

Het moeilijkste gaat denk ik nog mijn voeding zijn. De vorige keer dat ik aan het trainen was voor de Halve Marathon was mijn voeding echt een rotzooi. Door de langere duurlopen kreeg ik vaak een hongerklop en at ik alles wat los en vast zat, meer onder het mom van: ik heb toch al veel calorieën verbrand. Deze keer hoop ik niet in deze valkuil te stappen en mijn voeding op orde te houden. Dat wordt dus goed mijn eiwitten en koolhydraten aanvullen na een langere duurloop en zorgen dat ik niet zwicht voor suikers en vetten.Ik hoop echt dat dit mij gaat lukken. 

 

Hebben jullie nog tips voor mij?

Reactie schrijven

Commentaren: 0