· 

Hectiek en toch structuur!

Wie kent het niet na een lange dag werken kom je thuis en moet je nog voor je hongerige ietwat vermoeide kindjes nog een gezonde maaltijd op tafel zetten, wetende dat de kans heel groot is dat zij het niet eens gaan eten. Dit werkt natuurlijk absoluut niet motiverend en de ongezondere opties lonken.

 

Toch ben ik groot voorstander van een gezonde maaltijd, maar ik wil daar niet teveel tijd in steken, want zeker na een lange dag wil ik mijn kindjes op tijd in bed leggen en even nog wat tijd met ze doorbrengen. 

 

Ben je benieuwd hoe ik dit aanpak? Lees dan snel verder!

Mijn streven is om mijn kindjes op een doordeweekse dag tussen 19 en 19.30 in bed te hebben. Dit wil ik omdat ze vaak ontzettend moe zijn van alle indrukken en het spelen van de dag en omdat ik op die manier nog de tijd heb om alles klaar te zetten voor de volgende dag en eventueel nog even te sporten.

 

Op de dagen dat ik werk heb ik veel minder tijd en lijkt alles veel meer een race tegen de klok. Als ik klaar ben met werken moet ik eerst de kindjes bij de opvang ophalen. Ik heb het geluk dat ik woon en werk in hetzelfde dorp en dat de opvang hier nog eens om de hoek zit, dus na het werk ben ik binnen twee minuten bij de opvang. Je zou dan ook denken dat ik ongeveer 10 minuten later wel thuis zou zijn. Nou niets is minder waar. Als je in je eentje drie kindjes moet ophalen, kan dit echt een hele onderneming zijn. Eer dat ik ze allemaal hun jas, schoenen etc aan heb gedaan, ben ik zo 15 minuten verder. Want ja de een wil nog even spelen, de ander rent nog even door het hele gebouw en de derde werkt dan misschien wel mee, maar begint te huilen zodra ik haar op de grond zet. Als we eenmaal buiten staan, zouden we binnen 2 minuten thuis kunnen zijn. Ik zou nadrukkelijk zou. Ik moet dan sowieso Remy niet laten lopen, want dan duurt het zo nog 15 minuten langer. Dus Remy en Evy zet ik op de Fiets en Jaimey loopt mee naar huis. 

 

Eenmaal thuis willen de kindjes aandacht, zijn ze moe en hebben ze honger. Als ik wil dat de kindjes ook nog eens op tijd in bed liggen, dan moet ik tijdens het koken toch wel concessies doen. Dit houdt in dat ik moet kiezen tussen een snelle ongezonde maaltijd of ik bereid mijn zaken goed voor. Ik kies voor de laatste optie. Voor de dagen dat ik een hele dag werk zorg ik eigenlijk altijd dat het eten al helemaal klaar is en dat we het alleen nog maar moeten opwarmen.  Op deze manier kost het mij niet meer dan 10 minuten om het eten op tafel te krijgen en dat is toch wel ideaal. Hoe ik het doe? Heel simpel of ik bereid de avond ervoor het eten of ik kook op een ander moment grote porties en vries porties in. Vaak ga ik voor de laatste optie. Ik zorg eigenlijk altijd voor een goed gevulde vriezer, zodat we kunnen kiezen uit verschillende gezonde maaltijden. Op deze manier hoef ik na een lange werkdag niet lang in de keuken te staan krijgen we allemaal een gezonde maaltijd binnen en heb ik nog eens weinig afwas. 

 

Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat ik op deze manier ervoor kan zorgen dat mijn kindjes op tijd in bed liggen. Het eten is snel klaar, ik zorg dat alles opgeruimd is, vaak poets ik nog even de vloer en speel ik even met de kindjes. Daarna gaan we lekker naar boven, zet ik de kindjes onder de douche. Kijken we nog even samen televisie of lees ik een boekje voor en gaan ze lekker slapen. Ondanks dat ik eigenlijk op zulke dagen veel minder tijd heb, zorgt een goede voorbereiding ervoor dat ik toch de kindjes een gezonde maaltijd kan voorschotelen (of ze deze nu eten of niet) en dat ze op tijd in bed liggen. Ik kan dit echt iedereen aanraden. Dit zorgt echt voor minder stress tijdens het spitsuur!

 

Hoe pakken jullie dit aan?

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Emma (donderdag, 01 maart 2018 20:15)

    Hi Marly!

    Herkenbaar! Dat mealpreppen is nog niet echt mijn ding omdat ik voedsel uit de vriezer niet zo lekker vind. Wat doe je dan bijvoorbeeld in de vriezer?

  • #2

    Marly (donderdag, 01 maart 2018 21:56)

    Hi Emma,

    Ik doe van alles in de vriezer, pasta bolognese (of alleen de saus), bami met veel groeten, boerenkoolstampot, nasi met veel groenten, vers gemaakte soep! Voornamelijke pasta of rijstgerechten!