· 

Pasen

Aankomend weekend hebben we weer een lekker lang weekend, omdat het Pasen is. De associatie die ik met Pasen heb is toch wel Chocolade. Heel veel chocolade. Alleen in tegenstelling tot voorheen ga ik daar heel anders mee om. Je bereikt namelijk je doelen niet als je al weken alleen maar paaseitjes eet. Was het maar zo makkelijk. Maar dit betekent niet dat je niet kan genieten van de lekkere dingen! Vandaag deel ik met jullie hoe ik van plan ben om de paasdagen te overleven. 

Lezen jullie weer mee?
Een paar jaar geleden had ik de eerste paaseieren al in huis liggen vanaf het moment dat ze in de winkel lagen. Tegenwoordig koop ik ze eigenlijk niet eens meer. Ik weet namelijk dat ik de verleiding niet kan weerstaan. En een goede dosis zelfkennis is nodig om verleidingen te voorkomen. Uiteindelijk heb ik afgelopen week een paar paaseitjes gekocht, maar eigenlijk alleen omdat mijn familie met Pasen naar hier komt en ik dan toch ook paaseieren in huis wil hebben. Voor de kindjes heb ik natuurlijk wel paaseieren gekocht om te verstoppen. Gelukkig vind ik die chocolade niet lekker, dus dat is geen verleiding voor mij. 

Het valt mij op dat Pasen in de loop der jaren een andere vorm heeft gekregen. Toen ik klein was bestond het (althans voor mij dan) uit een uitgebreid ontbijt met lekkere broodjes en een gekookteitje erbij. De zoektocht naar paaseieren mocht natuurlijk niet ontbreken. Tegenwoordig lijkt het haast wel kerstmis, althans als ik de winkelschappen geloven moet. Buiten de chocolade eitjes, hetontbijt/brunch assortiment ontbreekt het ook niet aan heerlijke taarten, gourmetschotels, lekkere vleesgerechten en overheerlijke toetjes. Dit bekent alleen maar nog meer verleidingen. Hoe kun jehier nou het beste mee omgaan? 

Wat mij betreft kun je je gedrag/keuzes in drie categorieën opsplitsen:

1. Jezelf volledig laten gaan
2. Bewuste keuzes maken
3 Je houden aan je dieet 

1. Het kan zijn dat je je doelen al (bijna) bereikt hebt of dat je gewoon ontzettend van Pasen houdt. Je hebt geen moeite met de draad weer op te pakken na een dagje zondigen of je houdt gewoonontzettend van Pasen. Ik zou zeggen als jij je hier prettig bij voelt:DOEN en geniet volop van alle lekkernijen. 

2. Misschien wil je jezelf niet helemaal laten gaan, bang dat je misschien doorschiet of bang voor wat de weegschaal de volgende dag laat zien (om een halve kilo aan vet aan te komen moet je 3500extra calorieën eten, bóven op de 2000 calorieën die het Voedingscentrum adviseert). Dan kun je het beste kiezen voor de gulle middenweg. Je geniet van een aantal lekkere dingen, maar let verder ookop. Op deze manier hoef je je niet zo schuldig te voelen.

3 Je laat alle chocolade eitjes, lekkere broodjes, salades, gourmetschotels en toetjes aan je voorbij gaan en houd je aan je eigen "dieet". Een ding is zeker, je hoeft je niet schuldig tevoelen!

In welke categorie val ik? Ik zit oo dit moment in de fase dat ik de nodige kilo’s kwijt ben, maar mijn uiteindelijke doel nog niet heb bereikt. Toch heb ik zoiets van ik ga lekker genieten, maar metmate. Ik ben iemand die veel dingen lekker vind en graag van alles proeft. En dat is geen probleem. Maar dan wel met mate. Ik ga namelijk allerlei lekkere dingen maken voor de paasbrunch, want ikvind het heerlijk om te bakken. Maar het zou een ware marteling zijn als ik al dat lekkers niet mag proeven. Dus dat wordt genieten met mate en zorgen dat alle restjes met iedereen meegaan, maar nietbij mij blijven, want dat is toch een struikelblok voor mij. 

Wellicht kunnen de volgende tips jullie verder helpen:

1. Probeer alles op één dag te plannen. Je geeft dan maar één dag toe aan al het lekkers, waardoor je je waarschijnlijk minder schuldig voelt. Daar komt bij dat als je al een uitgebreide brunch ophebt, de kans groot is dat je bij het avondeten minder honger hebt en daardoor onbewust minder eet! 

2. Zorg dat je die dag extra beweging krijgt. Dit kan door even lekker een uurtje te gaan sporten of door een heerlijke wandeling te maken (met je gezin). 

3. Kies alleen datgene wat je echt lekker vindt! Op een gedekte tafel staan vaak ontzettend veel lekkere dingen, maar ik weet zeker dat je niet alles even lekker vindt! Kies voor hetgeen waar je echtnaar uitkijkt, al lang niet meer op hebt of gewoon echt niet kan weerstaan en geniet daar extra van! 

4. Zorg  ervoor dat je gedurende de dag voldoende water drinkt. Dit zorgt dat je maag gevuld is en daardoor zul je jezelf minder makkelijk laten gaan. 

5. Eet voordat je aan tafel gaat een schaaltje yoghurt of wat rauwkost. Met een lege maag aan tafel gaan kan op deze dagen heel gevaarlijk zijn. Als je je honger al gestild hebt, zul je eenmaalaan tafel minder eten van al het lekkers. 

6. Als je van jezelf weet dat je je niet kunt beheersen of gewoon omdat je het jezelf gunt, kun je er ook voor zorgen dat je de dagen voor Pasen gezonder (strenger) eet. Dit zorgt ervoor dat jeje waarschijnlijk minder schuldig voelt! 

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je geniet! Het kan heus geen kwaad om een keer te zondigen. Dit kan er juist voor zorgen dat je het langer gaat volhouden. Vrolijk Pasen!

Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken en of jullie van de Chocolade eitjes kunnen blijven, want mijn ervaring is dat als je er eenmaal aan begint  het vaak moeilijk is om testoppen. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0