· 

Hoe overleef je een dagje uit?

Afgelopen tijd hebben wij een aantal keer een pretpark bezocht! Hier kunnen wij en voornamelijk de kids ontzettend van genieten, maar hoe overleef je een dagje pretpark als je gewicht wilt verliezen?

 

Vandaag deel ik met jullie hoe je het beste een dagje weg kunt aanpakken als je op je voeding let. 

 

Lezen jullie weer mee?

Ondanks dat ik nog een paar kilo wil verliezen, betekent dat niet dat ik mezelf opsluit en nooit een dagje weg ga. Juist zulke dingen blijf in ondernemen, omdat dit bij het dagelijks leven hoort. Ook als je op je streefgewicht zit zullen er dagen bij zitten dat je er gezellig op uit trekt en als je een goede basis hebt opgebouwd in het verleden, geeft dat meer garantie voor in de toekomst dat je zulke dagen veel makkelijker aan kan. Althans zo geldt dat bij mij. 

 

Als je een dagje weg gaat, ongeacht waar je naar toe gaat, kun je zelf bepalen wat je op die dag eet, wanneer je het eet en hoeveel je eet. Naar mijn idee kun je je dag op drie verschillende manier indelen als het gaat om voeding. Afhankelijk van de fase waarin je zit kun je kiezen welke manier nu het beste bij jou past. Ben je bijvoorbeeld net begonnen net afvallen, wil je nog net die laatste kilo's kwijt of wil je op gewicht blijven, dan kunnen de volgende tips je waarschijnlijk verder helpen. 

 

All in control

Ben je bang voor de verleidingen, weet je dat je nog redelijk wat kilo's kwijt wilt, wil je niet los gaan, dan kun je het beste je dag het beste onder controle houden. Hoe doe je dit? Juist: plannen, plannen, plannen. Hoe meer jij je dag plant, hoe minder verleiding er is, hoe beter je de dag kan volhouden. Aangezien je niet onder controle hebt wat je op je dagje uit kan eten, is het vaak verstandig om het heft in eigen handen te nemen en je eten lekker mee te nemen. Het is natuurlijk heel makkelijk om allerlei lekkere en gezonde hapjes mee te nemen naar een dagje uit. Als het een warme dag wordt dan zorg je dat je een koeltas meeneemt met een koelelement en let je op wat je meemeent, zodat het eten in ieder geval niet kan bederven. Qua tussendoortjes kun je een stuk fruit, een fruitsalade, rauwkost, een stukje bananenbrood, rijstwafels etc meenemen. Genoeg keuze. Als je ook besluit te lunchen op je dagje uit dan kun je heel makkelijk lekkere sandwiches meenemen met mager beleg en wat rauwkost of een wrap met mager beleg en rauwkost. Het is zelfs mogelijk om een lekkere salade te maken en ergens lekker op je gemakje te gaan zitten en even lekker te picknicken. Natuurlijk kun je het jezelf ook makkelijk maken door gewoon een boterham met pindakaas of een eitje mee te nemen. Makkelijk en gezond. 

 

Find your Balance

Wil je nog maar een paar kilo kwijt of ben je net als mij niet echt een type die graag vooraf van alles klaarmaakt en vooral meeneemt, dan past deze optie perfect bij jou. Op een dagje uit mag je echt wel genieten, het is namelijk niet iets wat je dagelijks doet. Een dagje uit betekent ook echt niet meteen een kilo erbij. Het is een kwestie vinden van de juiste balans. Als je niet weet wat je gaat en wat je kan eten op een dagje uit, dan kun je ervoor kiezen dit gewoon op je af te laten komen, maar juist de rest van je dag goed te plannen. Start je dag met een gezond ontbijtje wat goed vult. Op deze manier zul je niet snel honger krijgen. Omdat een dagje uit van pas rond een uurtje of 10-11 begint is het verstandig om bij aankomst te starten met een gezond tussendoortje. Zorg daarom dat je altijd een stuk fruit, wat rauwkost, een eiwitreep etc. mee hebt, zodat je niet meteen in verleiding kan komen voor allerlei lekkere dingen. En doordat je je gezond tussendoortje hebt meegenomen heb je voorlopig geen honger en kun je meteen lekker genieten van al het leuks wat je op de planning hebt staan. Tegen de lunch kun je je oriënteren wat je kan eten. Ondanks dat je afhankelijk bent van wat er wordt aangeboden, heb je zelf grip op wat je pakt en hoeveel. Onthoud dat er altijd " gezondere" varianten aanwezig zijn en dat je altijd voor een kleinere portie kan gaan. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om lekker te genieten. Je moet lekker doen waar jij zin in hebt. En mocht je een hele dag op pad gaan, dan kun je altijd er nog voor zorgen dat je nog een gezond tussendoortje in je tas hebt zitten, zodat je geen honger krijgt en alsnog toegeeft aan de lekkernijen. 

 

Let it go!

Zit je al op je streefgewicht of wil je gewoon lekker een dagje genieten dan zou ik zeggen: laat het los. Laat de dag lekker op je afkomen en geniet van hetgeen waar jij zin in hebt. Nog steeds kan je altijd kiezen voor de gezondere variant of een kleinere portie, maar ook kan je gewoon zeggen vandaag geniet ik van alles en morgen pak ik de draad weer op. Want bij dat laatste ligt de kracht. Van een dagje wat anders of wat meer eten kom je echt niet aan. Het is juist als je in dit gedrag blijft hangen dat het de verkeerde kant op gaat met de weegschaal. Het belangrijkste blijft uiteindelijk dat je geniet van je dagje weg!

 

Hoe pakken jullie het aan op een dagje uit?

Reactie schrijven

Commentaren: 0