· 

Hoe zien mijn trainingen er nu uit?

Het is al weer een geleden dat ik met jullie mijn trainingsschema heb gedeeld en aangezien ik geregeld de vraag krijg hoe mijn trainingen eruit zien, vond ik het wel leuk om dit weer eens met jullie te delen!

 

Ben je benieuwd hoe mijn trainingen eruit zien? Lees dan snel verder! 

Hoe serieus ik vorig jaar mijn trainingsschema volgde, volg ik op dit moment geen enkel schema. Mijn focus ligt op dit moment vooral op lekker trainen, genieten van het trainen en het onderhouden van mijn kilometers. Het laatste doe ik vooral, zodat ik er altijd voor kan kiezen om bijvoorbeeld een halve marathon te gaan lopen. Nu staat toevallig de halve marathon van Tilburg op de planning op 13 mei en deze keer heb ik heel anders getraind dan voor de halve marathon van Eindhoven van vorig jaar. Voor die marathon stond er drie maal per week een langere duurloop van vaak ongeveer 1.5 uur op de planning en haalde ik echt het uiterste uit mezelf. Met als gevolg ook overbelasting van mijn voet en een blessure. Een blessure die ik bewust heb genegeerd om toch de halve marathon te kunnen lopen Met als gevolg nadien een paar weken verplichtte rust om vervolgens alles weer rustig op te bouwen. Dit wilde ik dus niet nog een keer. dus leek het mij verstandig om het wat rustiger en vooral anders aan te pakken. 

 

Op dit moment train ik eigenlijk maximaal vier maal per week, met een uitzondering daar gelaten dat ik een keer een vijfde keer train. Op de doordeweekse dagen loop ik meestal maximaal 5-6 kilometer per keer. De ene keer zal het een herstelloopje zijn, omdat ik de dag ervoor een langere duurloop heb gelopen en de andere keer zal het een interval training zijn. Als Jimmy weg is dan loop ik vaak 3 keer per week 5-6 kilometer en wil ik altijd eenmaal per week 10 kilometer lopen. Heb ik de mogelijkheid om buiten te trainen dan zal ik de 10 kilometer uit te bouwen tot 16-19 kilometer. Vaak probeer ik dit op een rustig tempo te doen, maar dit lukt niet altijd. 

 

Als Jimmy thuis is, dan probeer ik het liefst mijn kilometers uit te bouwen. Vaak loop ik dan maar 1 keer per week ongeveer 5 kilometer en probeer ik een keer een lekkere interval training in te plannen van ongeveer een uurtje. Zelf heb ik veel baat bij de training van Runnersworld, waarbij je start met 15 minuten warming-up, daarna geef je jezelf 1.5 kilometer maximaal, waarna je twee minuten rust pakt en dit herhaal je nog 2 keer. Je sluit je training af met 15 minuten cooling-down en je hebt er een heerlijke training op zitten. Ik merk dat ik door deze training het steeds beter en langer vol houd om op een sneller tempo te lopen, dus het is wat mij betreft een echte aanrader als je wat sneller wilt worden. 


Vervolgens probeer ik vaak nog een langere duurloop van ongeveer 16-19 kilometer te lopen en sluit ik van nog af met nogmaals een rondje van ongeveer 10 kilometer. Op deze manier compenseer ik voor mij gevoel de weken dat ik minder de mogelijkheid heb om even te gaan hardlopen en vooral om kilometers te gaan maken. Want hoe je het ook wend of keert het blijft het fijnst om lekker in de buitenlucht te hardlopen en een langere duurloop op de loopband probeer ik toch echt wel te vermijden. 

 

Na de Halve Marathon van Tilburg wil ik me weer meer gaan focussen op het sneller worden. Ik zou het namelijk wel heel tof vinden om weer eens een leuke PR te lopen en dit juist ook eens te doen op een korte afstand, zoals de 5 kilometer of de 10 kilometer. En uiteindelijk hoop ik natuurlijk dat ik hierdoor in het algemeen sneller wordt en zodoende dus ook een mooie tijd kan neerzetten op de tenmiles en de halve marathon. Want een PR lopen geeft een heerlijk gevoel, al weet ik dat dat  niet altijd kan. 

 

Verder wil ik na de Halve Marathon van Tilburg me meer gaan verdiepen in leuke wedstrijden die ik kan gaan lopen. Ik wil hier wel een slag mee om de arm houden, want helaas moet ik 9 van de 10 keer oppas regelen en dat is  niet altijd even makkelijk. Daarom loop ik ook minder vaak een wedstrijd dan dat ik eigenlijk zou willen. Maar toch wil ik er de aankomende maanden een aantal gaan plannen, zodat ik lekker kan blijven trainen met een doel.

 

Op welke manier trainen jullie het liefst?

Reactie schrijven

Commentaren: 0