· 

RACEDAY Halve Marathon Tilburg!

Morgen is het zover. Morgen loop ik mijn derde Halve Marathon en ik heb er ontzettend veel zin in. Hoe leuk is het ook dat ik de Halve Marathon in mijn geboortestad loop! Waarschijnlijk kom ik op plekken waar ik nog nooit geweest ben, maar ook zal ik veel plekken tegenkomen met herinneringen van vroeger. Zo leuk!

 

Ben je benieuwd hoe ik me heb voorbereid op de Halve Marathon? Lees dan snel verder!

Mijn laatste halve marathon is nog geen twee maanden geleden, maar ik heb zo het gevoel dat ik deze niet ga overtreffen. Ondanks dat het weer toch alles behalve ideaal was, heb ik ontzettend goed gelopen. Natuurlijk ga ik morgen mijn best doen en hoop ik te kunnen knallen, maar  ik ga er niet vanuit dat ik wederom een PR ga lopen. Mijn doelstelling is in ieder geval de Halve Marathon onder de twee uur te lopen, mits het weer dit toestaat, maar we gaat het zien. Ik wil vooral genieten van het lopen zelf, de sfeer en de ervaring. 

 

Voeding

Op het gebied van voeding heb ik afgelopen week geen rare sprongen gemaakt, in tegenstelling tot de vorige keren. Toen was ik al weken extra koolhydraten en extraatjes aan het eten, want mijn lichaam zou het nodig hebben. Deze week heb ik heel normaal gedaan qua voeding. Gewoon lekker een havermoutje als ontbijtje, fruit en yoghurt als tussendoortje, een gezonde avondmaaltijd en als lunch alleen iets vaker een boterham in plaats van een salade. Vanaf gisteren ben ik wel begonnen met het drinken van de carboloader om mijn koolhydraten aan te vullen en heb ik als avondeten een lekkere pasta op. Ook heb ik de afgelopen twee weken elke dag een magnesium tablet op, ter aanvulling van mijn voedingsstoffen. 

 

Voor morgen heb ik in ieder geval een long energy drankje bij mij, een gelletje, een gurana shot en een magnesium shot. Het is de bedoeling dat ik ongeveer na 45 de long energydrink inneem en eventueel op het einde een gelletje. De Magnesium is voor het geval dat ik kramp zou krijgen, wat ik natuurlijk niet hoop.

 

Morgenvroeg neem ik voor de laatste keer nog een carboloader en zal ik denk ik voornamelijk witte broodjes met hagelslag en een banaan zal eten, zodat ik om 11.30 uur kan gaan knallen.

 

Trainingen 

Sinds mijn laatste Halve Marathon heb ik mijn trainingen niet aangepast. Ik ben lekker blijven trainen en heb elke week vaak twee keer per week 5 kilometer gelopen, 1 keer 10 kilometer en dan nog een keer 15-19 kilometer. 

 

Wel had ik wat meer intervaltrainingen willen doen, alleen ben ik na de laatste Halve Marathon verkouden en ziek geworden en heb ik heel veel moeten inleveren op het gebied van mijn kunnen. Zelfs als ik ging intervallen lukte het mij niet om sneller dan 12 kilometer per uur te lopen, terwijl ik anders met gemak toch 13-13.5 kilometer per uur kon lopen. Wat baalde ik hiervan en eigenlijk nog steeds. Want hierdoor weet ik ook wel dat ik niet in topvorm ben. Oké ik weet dat ik de afstand wel kan lopen, ik weet alleen niet of ik het op mijn gewenste tempo kan lopen. Maar gelukkig komen er nog wel herkansingen dit jaar. Dus dan wachten we daar maar op. 

 

De Wedstrijd 

De Halve marathon start morgen om 11.30. Zelf vind ik dit niet echt een ideale tijd, omdat het echt rond de lunch is. Ik loop dan liever ruim voor de lunch of erna. Maar niet tijdens, want ik weet niet wat dat met mij gaat doen. En moet ik dan vooraf extra eten of is dat  niet nodig? Ik heb werkelijk geen idee. 

 

Wat ik wel jammer vindt is dat er maar één startvak is, dus je bent niet op snelheid ingedeeld. Wel zijn er pacers en zal ik me dan ook hier moeten aansluiten, anders is de kans echt te groot dat ik veel te snel ga starten. Dus dat wordt niet vooraan in het startvak gaan staan, want dan sta ik vermoedelijk naast de mensen die er maar een uurtje over doen en dat ga ik toch echt niet redden, maar ook niet te ver naar achteren, want ik heb ook geen zin om me een weg te banen tussen al die mensen. Dus ik ga op zoek naar de pacers van 1:45 in de hoop dat ik stiekem toch mijn PR kan verbeteren, maar het kan ook zijn dat ik de pacers laat voor wat ze zijn als het er te druk is. Ik hou er namelijk niet van om in de menigte te lopen. 

 

Weersverwachting 

Met de temperaturen van afgelopen week was ik echt wel even bang voor morgen. Want als het echt heel warm zou worden, dan zou ik alle doelen moeten laten varen en alleen voor uitlopen moeten gaan. Dat is iets wat ik heel moeilijk vind en eigenlijk helemaal niet goed kon, maar ik wil mezelf ook niet helemaal naar de klote lopen.

 

Voor nu is de weersverwachting een graad of 20 en regen. Ik ben nog aan het twijfelen wat ik aan moet doen in verband met de regen. 


Jullie kunnen mij trouwens volgen in de app van marathon Tilburg met startnummer 1017!

Reactie schrijven

Commentaren: 0