· 

Running goals

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn hardloopdoelen met jullie heb gedeeld en daar vond ik het dus wel weer eens tijd voor worden! Heb ik namelijk nog leuke loopjes op de planning staan, wat wil ik de komende maanden naar toe werken en hoe zien mijn trainingen er op dit moment uit?

Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

In het begin van het jaar riep ik alsmaar dat ik me ging aanmelden voor allerlei loopjes, maar uiteindelijk ben ik niet verder gekomen dan twee halve marathons. Niet verkeerd natuurlijk, alleen wilde ik eigenlijk met meer kleinere wedstrijdjes meedoen, om zo meer te wennen aan het wedstrijd element. En dan vooral leren doseren en omgaan met de zenuwen. Want ik weet toch wel dat ik geen podiumplek krijg en dat hoeft ook niet, want dat is geen doel van mij, maar op een of andere manier vind ik het moeilijk om los te laten als ik geen PR kan lopen of als ik dus slechter loop dan de keer ervoor. En dat terwijl ik als geen ander weet dat juist bij het hardlopen geen een keer hetzelfde is en dat de omstandigheden van buitenaf zo bepalend kunnen zijn voor je prestaties. Dus daar moet aan gewerkt worden en ik heb me dan ook opgegeven voor een paar leuke loopjes. 

Op 16 juni doe ik mee met de Dwars door Dongen loop. Je kon kiezen uit 5 en 10 kilometer, maar uiteindelijk heb ik voor de 10 gekozen, ter voorbereiding van de loop die ik een weekje later heb. 

Op 23 juni doe ik namelijk mee met de Ten Miles van Veldhoven. Ik heb er zin in. De Ten Miles vind ik een leuke afstand en hier hoop ik toch wel net wat sneller te lopen dan vorig jaar bij de Tilburg Ten Miles. Maar dat gaat natuurlijk ook afhankelijk zijn van de warmte etc. En gaat het me niet lukken, dan heb ik me alvast ingeschreven voor de Tilburg Ten Miles. 

Op zondag 2 september loop ik dus weer mee met de Tilburg Ten Miles in mijn geboortestad in Tilburg. Ik vind dit een van de gezelligste loopjes die er is. Er is zoveel publiek, zoveel enthousiasme en het is gewoon een mooie loop. En hopelijk kan ik mijn tijd van vorig jaar verbeteren!

Ook heb ik mij ook ingeschreven voor de Halve Marathon van Eindhoven. Deze keer loop ik als lid van Team KWF, omdat ik het heel belangrijk vindt dat de wetenschap zich op dit gebied ontwikkeld en uiteindelijk met een medicijn komt. Voor deze loop zoek ik nog steeds sponsoren. Dus help mij hierbij! Ik ben al blij met de vele donaties die zijn gedaan, maar alle beetjes helpen. 

Gisteren heb ik me ook alvast ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop in november. Afgelopen jaar moest ik deze loop annuleren in verband met een blessure. Dus ik hoop echt dat ik deze keer wel mee kan doen!

Op zich heb ik nog niet heel veel loopjes gepland staan, maar ik wil er graag nog wel een paar lopen. Misschien is het juist wel eens leuks om wat anders te doen en een keer en 5 kilometer te lopen of toch vaker een 10 kilometer. Hebben jullie nog leuke loopjes op de planning staan of een goede tip voor mij?

Op het gebied van trainingen is er nog niet heel veel verandert. Ik train nog steeds gemiddeld 4 keer per week. Vaak sowieso 2 keer per week een kort loopje en als het mij lukt 2 keer per week een loopje langer dan 10 kilometer. Dit lukt helaas niet altijd en dan neem ik genoegen met 1 keer per week een langer loopje. Ook merk ik dat ik stiekem veel beter loop als ik voor mijn doen langzaam start. Als ik de eerste kilometer rond de 5:45 per kilometer loop, dan gaat het mij gemakkelijker af om te versnellen en met een beetje geluk kan ik de laatste kilometers lopen op 4:40 of sneller per kilometer en dan voelt het niet alsof ik helemaal kapot ga. En daar ben ik heel blij mee, want ik zou graag toch nog op de 5 en 10 kilometer een snellere tijd willen lopen, maar daarvoor moet ik trainen. En de afgelopen maanden lukte het mij maar niet om lekker te versnellen, maar hopelijk gaat het vanaf nu beter en kan ik weer lekker intervallen, wat langzamere loopjes inplannen en ook wat snellere en zo toe werken naar een paar nieuwe Pr’s. 

Wellicht helpt een paar kilo minder aan mijn lijf ook wel (althans dat heb ik ergens gelezen en klinkt best logisch, hoe lichter je bent hoe sneller je kan). Dus dat is wel een goede motivatie om nog wat kilo’s kwijt te raken en ook even de slechtere patronen van de afgelopen weken te doorbreken.

Reactie schrijven

Commentaren: 0