· 

Trainen op vakantie!

Het duurt niet lang meer voordat de zomervakantie begint. En vele van ons het er lekker van nemen en op vakantie gaan. 

 

Een andere omgeving, misschien wel een andere temperatuur, een andere indeling van je dag en vaak ook ander eten. 

 

Laat je jezelf in die weken volledig gaan, blijf je je schema's volgen of kies je voor de gulle middenweg?

 

Vandaag deel ik met jullie hoe ik van plan ben om de vakantieperiode in te delen. Lezen jullie weer mee?

Net als vele andere moet ik in de vakantieperiode ook gewoon werken. Ik werk niet in het onderwijs, dus ik heb helaas geen 6 weken vrij. En dat is misschien maar goed ook. Doordat ik zelf gewoon moet werken hou ik er sowieso een normaal ritme in. Natuurlijk zal het ritme wel iets afwijken van normaal, want Jaimey hoeft niet naar school en als het mooi weer is zullen de kindjes vaak wat langer buiten spelen. Maar daar is het tenslotte ook zomervakantie voor. 

 

In de periode dat ik moet werken zal er dan vermoedelijk ook weinig veranderen qua voeding en trainingen. Maar hoe pak je dit aan op het moment dat je vakantie hebt en misschien wel op vakantie gaat. Op het moment dat je niet moet werken, in een andere omgeving bent dan leef je vaak toch anders. Het ritme is heel anders, net zoals het eten. Maar betekent dat dat je jezelf volledig moet laten gaan als je bijvoorbeeld twee weken weg gaat? Natuurlijk moet je genieten, want het is niet altijd vakantie. Maar genieten kan ook met mate. Ik ben zelf op dat gebied ontzettend verandert. Voorheen had ik altijd de mentaliteit ach het is maar twee weken, de schade werken we er daarna weer af. Nu kijk ik daar heel anders naar. Sowieso weet ik dat ik altijd wel iets aan kom van op vakantie gaan. Je eet altijd iets anders en daar reageert mijn lichaam altijd slecht op, maar dat is nu eenmaal niet anders. Zolang je weet dat je lichaam zo reageert is het ook minder erg. Maar tegenwoordig geniet ik alleen nog van de dingen die ik echt lekker vind. Ik eet dus niet om te eten, maar ik kies bewust wat ik lekker vind. Ook voel ik me niet goed bij een hele dag alleen maar ongezonde dingen te eten. Ik voel me dan minder fitter, opgeblazen en zit meteen niet lekker in mijn vel. Daar pas ik dus voor. Juist door bewuste keuzes te maken (en dat is heel makkelijk) weet ik dat ik veel meer kan genieten van de minder bewuste keuzes en zal ik mezelf uiteindelijk ook beter voelen. Ik zorg dan ook altijd dat ik gezonde tussendoortjes mee heb. Hiermee kun je voorkomen dat je een hongerklop krijgt en kiest voor een ongezondere variant en zo hou je uiteindelijk weer meer ruimte over om op een ander moment wel een ongezondere variant kan kiezen. 

 

Maar één ding wat ik niet doe tijdens de vakantieperiode is het bijhouden van mijn calorieën. Ten eerste is dit vaak een onbegonnen werk en je mag ook gewoon genieten. En ik denk ook niet dat ik er vrolijk van ga worden als ik mijn calorieën bij moet gaan houden, want dan blijft er al snel niets meer over voor mijn avondeten. Dus dan doen we dat gewoon maar niet.

 

Maar hoe ga ik het nu aanpakken qua trainingen. Na de vakantieperiode heb ik een aantal loopjes gepland staan en daar wil ik toch wel voor blijven trainen. Nu is het niet zo dat ik tijdens de vakantie een duurloop van 18 kilometer ga doen. Dat wil ik niet eens. Ik wil namelijk ook tijd besteden met mijn kindjes. Maar dat betekent niet dat je niet kan gaan sporten tijdens de vakantie. Er zijn zat momenten dat je een kan gaan sporten. Denk aan de vroege ochtend, op het moment dat de kindjes een middagdutje doen of in de avond. En sporten hoeft ook niet lang te duren en het moet ook niet dagelijks. Het voordeel van hardlopen is juist dat het altijd en overal kan en je zelf kan bepalen hoelang je bezig bent. Het is dan ook ideaal dat je een lekkere intervaltraining kan plannen of maximaal een loopje van een uurtje inplant. En de oefeningen van uit de NBFMAPP kunnen altijd en overal. Het grote voordeel hiervan is dat je kindjes ook mee kunnen doen. Zo ben je spelenderwijs samen actief.

 

Op deze manier blijf je tijdens je vakantie lekker actief, hoef je je niet schuldig te voelen als je een keer wat extra's eet en blijf je lekker fit tijdens je vakantie. Uiteindelijk zal de schade op de weegschaal op deze manier meevallen, blijf je lekker fit en kun je met een goed gevoel terug kijken op je vakantie. Naast dat je een geweldige tijd hebt gehad met je gezin heb je ook nog mooi een jezelf kunnen werken. Win-win. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0