· 

Voorbereidingen Dwars door Dongen!

Na de halve Marathon van Tilburg had ik geen wedstrijden meer gepland staan. Sindsdien heb ik mezelf ingeschreven voor diverse wedstrijden, om zo toch een beetje bezig te blijven. Ik heb gekeken naar wedstrijden die mij aanspreken of gewoon lekker dichtbij in de buurt worden gehouden. Vandaag loop ik de 10 kilometer Dwars door Dongen. 

 

Ben je benieuwd of ik mezelf nog heb voorbereid, wat mijn verwachtingen zijn etc? Lees dan snel verder.

Toen ik mezelf inschreef kon ik niet echt de wedstrijd informatie vinden, maar ik dacht wat maakt het uit. De wedstrijd is op een zaterdag en dichtbij mijn ouders, dus dat komt wel goed. Een paar dagen geleden heb ik eindelijk gevonden hoe laat de wedstrijd begint en hier baalde ik stiekem wel een beetje van. De wedstrijd start namelijk om 19 uur. In mijn ogen geen fijne tijd. Waarom niet? Ik loop nooit echt lekker na het avondeten. Ongeacht wat ik op heb en hoelang het geleden is, ik heb er bijna altijd last van. Is het niet van mijn maag, dan zijn het wel mijn darmen die opspelen. Dus dat vind ik wel een beetje jammer. Ik moet dus nog even kijken hoe ik dit ga aanpakken. Ik denk dat ik op tijd een kleine maaltijd met voldoende koolhydraten ga eten en desnoods een gelletje mee neem voor tijdens de wedstrijd. Eigenlijk neem ik nooit een gelletje als ik maar 10 kilometer ga lopen, maar misschien als ik een lichte maaltijd ga eten dat ik het wel nodig ga hebben en ik ben liever goed voorbereid dan dat ik achteraf denk, had ik maar. 

Omdat het maar een 10 kilometer wedstrijd is heb ik geen koolhydraten gestapeld. Dit vind ik echt niet nodig bij deze afstand. Dit is ook een afstand die ik bijna wekelijks zonder enige problemen loop. Oké waarschijnlijk loop ik deze afstand op een relaxter tempo dan vanavond, maar het is maximaal een uurtje even knallen (of langer, maar dan gaat er voor mij doen echt iets heel erg mis, dan heb ik vermoedelijk een verkeerde afslag genomen ofzo). 

Qua trainingen heb ik afgelopen week geen gekke sprongen gemaakt. Ik ben wel wat vaker gaan intervallen om te kijken hoelang ik het op een sneller tempo volhoud en stiekem valt me dit vies tegen. Mijn laatste 10 kilometer wedstrijd was in november. Ik was op dat moment nog niet in topvorm, maar liep de 10 kilometer wel in 47 minuten. Niet slecht. Oké het was nog steeds 2 minuten boven mijn pr van 2016, maar daar gaan we hard aan werken om die te verbeteren. Voor vanavond verwacht ik dan ook alles behalve een nieuw PR. Ik sta er soms van te kijken hoe ik die tijd in hemelsnaam voor elkaar heb gekregen. Natuurlijk is het een combinatie van de juiste trainingen en vermoedelijk ook het wedstrijdelement. Maar voor vanavond is mijn doel om de 10 kilometer lekker te lopen, hopelijk zonder al te veel last van mijn eten en gewoon te genieten van een wedstrijd. Zeker nu ik weet dat alleen de top 3 een medaille krijgt (bij die top behoor ik helaas nog niet) en de rest niet, geef ik er ook minder om om een hele mooie tijd te lopen. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk ga ik mijn best doen, maar het ontvangen van een medaille zorgt wel voor extra motivatie. En aangezien een podiumplek voor mij nog niet realistisch is, hoef ik ook niet perse de longen uit mijn lijf te lopen. Dat kan ik eventueel volgende week doen als ik de Ten Miles in Veldhoven ga lopen. En sinds gisteren heb ik ook nog wen last van mijn knie. Zo balen. Ik hoop dat dit snel weer over is. 

 

Wel ben ik van plan om op zoek te gaan naar meer 10 kilometer wedstrijdjes. Dit is namelijk een afstand die goed te behappen is en waar eventueel nog wel winst te behalen valt. En als iets mij integreert is als ik mezelf kan verbeteren. Dus hebben jullie nog tips?

Reactie schrijven

Commentaren: 0