· 

Veldhoven Ten Miles!

Morgen loop ik sinds lange tijd weer een “wedstrijd” met als afstand de Ten Miles. Persoonlijk vind ik dit een leuke afstand. Het is een afstand waar je wel voor moet trainen, maar qua trainingen en duur beter te behappen is dan de Halve Marathon. De laatste keer dat ik deze afstand liep tijdens een wedstrijd was in september in Tilburg en liep ik de 10 miles in 1 uur en 22 minuten. Natuurlijk hoop ik deze tijd een keer te verbeteren, maar of dat morgen wordt betwijfel ik. 

 

Ben je benieuwd hoe ik me heb voorbereid en waarom ik twijfel of ik morgen een PR neer ga zetten? Lees dan snel verder!

Een tijdje geleden ontving ik een nieuwsbrief over hardlopen met daarin deze loop vermeldt. Het leek mij wel leuk om nog eens een 10 miles te lopen. Ook leek het mij wel handig dat de wedstrijd op een zaterdag plaatsvond. De meeste wedstrijden vinden namelijk op zondag plaats, maar voor mijn gevoel moet ik dan altijd meer sjouwen, omdat Jaimey sowieso de volgende dag naar school moet. Dus ik moet altijd weer op tijd thuis zijn. En als de wedstrijd op zaterdag plaatsvindt dan hebben de daarna de zondag nog om bij te komen van alles en als de kindjes dan wat later in bed liggen is dat ook geen wereldramp. Anders ook niet, maar ik weet dat ze er niet zo goed tegen kunnen en zeker als ze de volgende dag een drukke dag hebben, dan zijn ze niet te genieten. Alleen toen ging ik vorige week ging kijken naar het programma van de 10 miles, schrok ik toch wel enigszins. Start om 18:00 uur. Dat vind ik dus zo niet fijn. Zoals jullie inmiddels wel weten loop ik het liefst in de ochtend. Dan loop ik het fijnst. Nu vind er zelden een wedstrijd in de ochtend plaats, dus daar heb ik mij al bij neergelegd.   De meesten wedstrijden vinden in de middag plaats, dus hier had ik me ook op voorbereid en nu blijkt het de avond te zijn. En precies rond het avondeten. Ik moet er natuurlijk voor zorgen dat ik voldoende energie heb om 16.1 kilometer te kunnen lopen, maar ik wil geen last van mijn maag of darmen krijgen. Ik ben nu nog even aan het bedenken hoe ik mijn dag dan ga indelen, zodat ik voldoende energie heb, maar ook geen (of in mindere mate) last heb van mijn darmen en maag. Ik denk dat ik sowieso een carboloader ga gebruiken om voldoende koolhydraten binnen te krijgen.  En misschien is het ook wel eens goed om wat meer uit mijn comfortzone te stappen en een wedstrijd te lopen op een tijd die allesbehalve mijn voorkeur heeft. Misschien valt het reuze mee of juist heel erg tegen. Maar kwaad kan het sowieso niet. Nu kan ik wel eens gaan puzzelen wat het  beste voor mijn lichaam werkt, zonder al te veel last te krijgen van allerlei kwaaltjes die ik overdag vaak niet heb. 

Aangezien ik regelmatig 16.1 of net iets meer of minder loop heb ik qua trainingen afgelopen week ook niks bijzonders gedaan. Ik weet dat ik de afstand kan lopen. Oke, vaak loop ik de afstand wel op een rustiger tempo. Meestal start ik voor mijn doen relatief langzaam en lukt het mij vaak om steeds sneller te gaan lopen. Nu heb ik de afgelopen weken nog wel een paar keer een lekkere intervaltraining gedaan, gewoon om te zien hoe het lopen op een hoger tempo mij afgaat. En heel eerlijk heb ik minder moeite met sneller lopen als het als het ware vanzelf gaat gedurende een duurloop, dan wanneer ik het mezelf opleg tijdens een intervaltraining. Dan voelt het meer als een moetje en wil je ook echt het uiterste uit jezelf halen. Terwijl als je gewoon lekker loopt en je kunt onbewust versnellen dan voelt het veel minder geforceerd. 

Tot slot heb ik mezelf ook nog even verdiept in het parcours. Voor de 10 miles moet je twee keer hetzelfde rondje rennen. Hier ben ik geen groot voorstander van (wat een zeur ben ik), maar dat is vooral omdat ik het heerlijk vind om van de omgeving te genieten en graag nieuwe dingen zie. Een voordeel van twee keer hetzelfde rondje te lopen is dat je ongeveer weet wanneer het einde in zicht is. Want tijdens het lopen probeer ik mij namelijk niet te focussen op hoeveel kilometer ik nog moet en mijn tijd. Daar sluit ik mij bewust helemaal van af, omdat dat de factoren zijn die mijn lopen ook heel erg kunnen beïnvloeden. Dus dat wordt het eerste rondje goed opletten en goed letten op de referentiepunten, zodat ik misschien in het tweede rondje nog op het laatst lekker kan versnellen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het mij af gaat en ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

 

En mocht iemand nog tips hebben voor wat ik het beste kan eten: GRAAG!

Reactie schrijven

Commentaren: 0