· 

Hoe kwam ik een sportdip?

Jullie zijn van mij gewend dat mijn insta vol staat met foto’s en stories dat ik lekker aan het sporten ben of net lekker klaar ben met een goede workout. De afgelopen maand was dit een stuk minder! Vandaag deel ik met jullie hoe dit komt en hoe ik mezelf hier weer uit ga slepen!

Lezen jullie weer mee?
Mijn doel is eigenlijk om 4 keer per week te sporten en dan liefst de combinatie van hardlopen en krachttraining, maar de afgelopen weken haalde ik dit allesbehalve. Nu is het niet erg als je eens wat minder sport, want ook dat hoort erbij. Maar het was bij mij niet alleen minder, maar op het gebied van krachttraining deed ik gewoon helemaal niks. Niks nada noppes. Ik was de beste in het verzinnen van excuses en aangezien er niemand was om mij over te halen om wel te gaan sporten, eindigde ik dus vaak gewoon lui op de bank met mijn goede vriend genaamd Netflix. 

Wat heeft er nu voor gezorgd dat ik opeens in een sportdipje terecht ben gekomen? Het is eigenlijk een combinatie van meerdere factoren. Allereerst zat ik een beetje te vervelen met mijn knie. Elke keer na het hardlopen kreeg ik last van mijn knie en ik was bang voor overbelasting. Dus ik ben bewust minder ver en lang gaan hardlopen. Want als ik ergens niet op zit te wachten is het een blessure.  Helaas bleef de pijn en dat frustrerende mij enorm. Ik wilde eigenlijk de waarheid niet onder ogen zien en stelde een bezoekje aan de fysio dan ook uit. Uiteindelijk ben ik afgelopen week toch gegaan, want ik was bang voor een runners knee en had gelezen dat je daar niet heel makkelijk vanaf komt. Gelukkig was het geen runners knee, maar hebben de spieren rondom mijn knieschijf teveel speelruimte en dat zorgt ervoor dat mijn knieschijf ook andere kanten op kan gaan. Wat vermoedelijk in mijn geval gebeurt.  Met intensieve fysio zou het goed moeten komen.  En voor nu mag ik gelukkig blijven hardlopen. Alleen wel pas op de plaats. Dus geen lange duurlopen, geen wedstrijden en geen zware intervaltrainingen. Voor nu wat kortere loopjes op het gemakje en goed luisteren naar mijn lichaam en netjes mijn oefeningen doen. Ik ben heel blij dat ik nog kan en mag lopen, maar ben wel bang dat ik hierdoor mijn prestaties voor de komende tijd ga beïnvloeden. Dat zal ik naast mij neer moeten leggen en ik moet blij zijn dat ik mag blijven lopen. 

Naast de pijn in mijn knie zorgde de warmte er ook voor dat mijn motivatie eigenlijk daalde. Jimmy was weg voor zijn werk en ik moest roeien met de riemen die ik had.  Ik kon dus niet tot nauwelijks buiten trainen en was aangewezen op de loopband, maar dat vertikte ik. Ik had geen zin om in de warme garage op de loopband te trainen. Dus liet verstek. En doordat ik dus niet ging hardlopen deed ik mijn oefeningen ook maar niet. En dat terwijl ik juist mezelf zo goed voel door het sporten, gaf het niet sporten het tegen overgestelde gevoel en daardoor wilde ik alleen nog minder sporten. Hallo vicieuze cirkel. Daardoor ging ik natuurlijk slechter eten en werd het gevoel alleen maar erger. 

Tot een week geleden. Ik was het zo beu. Ik kon mezelf dan misschien we zielig vinden omdat ik niet kon sporten zoals ik zou willen, maar met al dat zelfmedelijden zou ik maar heel weinig bereiken behalve een ontevreden gevoel en een dikkere buik. Ik heb mezelf dus streng toegesproken en met mezelf afgesproken dat ik blij moet zijn met wat ik wel kan doen en heb ik meteen stevige workouts gepland voor dat weekend. Ik ben diep gegaan en dat heb ik geweten ook. Man wat had ik een spierpijn.  Maar dat is een goed teken. Een teken dat mijn spieren even niks meer gewend waren en nu weer even moesten herstellen van een goede workout. 

Voor nu probeer ik om de dag te sporten, zodat mijn knie voldoende rust krijgt. Oké ik zou graag eens wat verder en langer willen lopen om eens goed mijn hoofd leeg te maken. Maar helaas. Voor nu ben ik blij met de kortere afstanden op een laag tempo. Let’s burn some fat baby. En daarna doe ik gewoon nog een goede workout en dan ben ik voor nu tevreden. Wel zal ik nu nog beter op mijn voeding moeten letten, want in verhouding soort ik toch minder lang en intensief. 


Reactie schrijven

Commentaren: 0