· 

Cheatmeal

Voordat ik in oktober afgelopen jaar startte met het New Born Fit Mama programma was ik niet bekend met een cheatmeal/ Cheatday. Althans ik kende het begrip wel, maar ik had geen idee wat hier nu de toegevoegde waarde van was. Als je bezig bent met afvallen dan is het essentieel om de slechte voeding te mijden en goed op te letten wat je eet. Hier ben ik wel van terug gekomen. 

Vandaag deel ik met jullie mijn ervaring!

Zoals jullie misschien wel weten ben ik een alles of niets persoon. Of ik ga er voor de volle 100% voor of ik ga er voor de volle 100% niet voor. Als ik er volledig voor ga dan ben ik echt heel strikt. Ik plan precies mijn voeding voor die dag in, ik weeg alles netjes af en wijs echt alles af. Op een verjaardag dus geen taartje, uit eten gaan doe ik liever niet of ik zorg ervoor dat ik de gehele dag bijna niks op heb en ga zo maar door. En als ik de in de niets situatie terecht ben gekomen, dan eet ik met een beetje pech alles wat los en vast zit en ken ik geen grenzen. Verpest ik mijn behaalde resultaten, weet ik niet van ophouden en blijf ik tegen mezelf zeggen morgen begin ik weer. Aan dat laatste wilde ik zo ontzettend graag een einde maken, maar ik had echt geen flauw benul hoe ik dit moest aanpakken. 

Kimberlby heeft mij toen voorgesteld om één dag in de week een cheatmeal in te plannen. Dit kan een etentje zijn, een pizza of frietje omdat je hier al tijden zin in hebt, maar ook bijvoorbeeld een lekker stuk chocolade of wat chips. Ik stond hier heel sceptisch tegenover. Want waarom zou ik als ik bezig ben met afvallen juist die ongezonde voeding willen eten. Dat ga ik meteen terug zien op de weegschaal en dan ben ik meteen weer gedemotiveerd. Maar toen legde Kimberly mij uit dat juist door een cheatmeal in te plannen je een niets situatie de kop kan indrukken. Je gunt je namelijk eenmaal per week iets waar je ontzettend veel zin in hebt, zonder dat je je daar schuldig over moet voelen en zonder dat dit effect gaat hebben op je afvalproces. Dit klonk goed, maar ik was nog steeds niet overtuigd. Ik zat juist vaak in de alles situatie, omdat ik wist van mezelf dat zodra ik mezelf wat gunde ik dan vaak mezelf nog wat gunde en nog wat en zo dus weer in de niets situatie terecht kwam.

In het begin heb ik de cheatmeal dus niet echt ingepland, ik geloofde het wel. Maar na een paar weken merkte ik dat ik toch zin kreeg in wat “lekkers”. Wat zou ik doen? Zou ik gewoon wat pakken of zou ik toch een cheatmeal proberen? En wat zou ik dan proberen? Omdat ik het nog nooit had geprobeerd leek het mij juist wel leuk om het toch eens te proberen. Werkt het dan heb ik geluk en werkt het niet, dan weet ik dus dat ik gewoon alles moet mijden.

Op zich was de keuze voor een cheatmeal voor mij makkelijk. Qua normale maaltijden eet ik eigenlijk alles wel, zolang het binnen mijn caloriebehoefte past. Ook frietjes eten wij bijna wekelijks, maar wel uit de airfryer. Dus als ik dan een cheatmeal wil inplannen dan wordt het een stuk van mijn favoriete chocolade of een favoriete chips. En in plaats van het gedachteloos naar binnen te werken geniet je extra van je cheatmeal. Wat natuurlijk wel belangrijk is is dat je niet extreem boven je caloriebehoefte gaat. Probeer rekening te houden met je cheatmeal, zodat je nagenoeg qua calorieën hetzelfde uitkomt als op een normale dag. 

Toch ben ik in de afgelopen maanden toch wel enkele keren goed de fout in gegaan. Hoe komt dit dan? Eigenlijk door geen cheatmeal in te plannen. Ik dacht in die periode ik doe het even zonder. Ik moet wat strenger voor mezelf zijn. Maar juist door te streng te zijn voor mezelf kreeg ik meer behoefte aan de ongezondere voeding en ging het dus helemaal mis. Een wijze les dus. 

Ik heb geleerd door jezelf wat te gunnen en vooral door te genieten dat je het afvalproces veel makkelijker volhoudt. Je hebt wat om naar uit te kijken en je weet dat je jezelf niets hoeft te ontzeggen. Je kan eigenlijk alles wel eten, als je het maar beperkt tot bepaalde momenten en niet extreem over je caloriebehoefte heen gaat. 

Over het algemeen houd ik het bij één cheatmeal per week. Vaak in het weekend, omdat ik het op een doordeweekse dag veel makkelijker vind om mij netjes aan mijn voedingsschema te houden. In het weekend heb je toch sneller een verjaardag, een borrel of iets anders op te planning te staan. Op die manier kun je dat moment uitkiezen voor je cheatmeal. Over het algemeen hou ik het ook bij een maaltijd/tussendoortje die ik vervang voor een cheatmeal. Behalve als ik naar een festival ga. Dan maak ik er vaak een cheatday van. Althans meestal start ik de dag goed op, maar zodra ik op het festival terrein loop geniet ik van mijn gin-tonic, een frietje, brood hamburger of wat dan ook. Ik tel dan geen calorieën en heb daar ook absoluut geen spijt van. Een keer een cheatday kan echt geen kwaad en je moet je realiseren dat ik op zo’n dag niet stil zit. Ik heb meestal aan het einde van de dag rond den 30.000-40.000 stappen gemaakt. En na een festivalweekend ga ik meteen weer in het regime en dan is de schade (als die er is) zo weer af. 

Plannen jullie ook wel eens een cheatmeal in?

Reactie schrijven

Commentaren: 0