· 

De trucjes van het hardlopen!

Ik vind niets fijner dan mijn loopschoenen aan te trekken en een rondje te gaan hardlopen. Of dit nu een paar kilometer is of een lange duurloop. Ik geniet er van. Natuurlijk loop ik niet elke keer even lekker, maar ik weet inmiddels dat dit erbij hoort. Om mezelf tijdens het lopen gemotiveerd houden, pas ik vaak een aantal trucjes toe. Vandaag deel ik deze met jullie.

Als ik een klein rondje ga hardlopen, heb ik vaak geen trucjes nodig. Vaak ben ik al klaar voordat ik het weet. Een half uurtje is dan ook zo voorbij. Je loopt vaak tenminste 5 minuten in, dan ga je eventueel versnellen om vervolgens nog 5 minuten uit te lopen en klaar. Als ik een langere loop heb gepland staan, dan kan ik het vaak mentaal wel zwaarder krijgen. Zeker als ik echt een loop heb gepland. Want dan weet ik dat ik van mezelf verwacht dat ik bijvoorbeeld 18 kilometer ga hardlopen en in het begin lijkt dit ontzettend lang en denk ik altijd ga ik dat wel redden. Zal ik niet eerder afdraaien en ga zo maar door. Vaak rol ik er na een half uurtje wel in en loop ik lekker. Er zijn keren dat ik na een half uurtje er nog niet ben ingerold en dan pas ik vaak de volgende trucjes toe.

Verdeel je loopje

Als ik het echt zwaar heb dan kan ik echt ophikken tegen de kilometers die ik nog moet. Wat mij vaak dan mijn loopje opdelen. Dit kan naar kilometers maar ook naar referentiepunten. Elke keer als je bij een referentiepunt komt weet je dat je een stapje dichterbij het einde bent. Hetzelfde geldt voor verdelen van de kilometers. 3 keer 6 kilometer klinkt een stuk minder dan 18 kilometer. En als je er 6 kilometer op hebt zitten, moet je er nog maar 12 en heb je er 12 op zitten dan moet je nog maar 6 kilometer en voor je het weet ben je klaar. 

Powertalk

Soms heb ik de spreekwoordelijke schop onder mijn kont nodig. Ik focus mij op dat moment alleen op alles wat slecht gaat en wat niet fijn is. Bij mij helpt het dan even om 2 minuten te stoppen met lopen en mezelf als het ware toe te spreken met: kom op je kan het, denk aan hoe je je straks gaat voelen als je klaar bent en geniet! Daarna begin ik weer met lopen en merk ik vaak dat ik een stuk fijner loop.

Geniet

Het is natuurlijk heel makkelijk om overal tegen aan te schoppen en alleen maar beren op de weg te zien. Maar hardlopen is zoveel meer dan dat. Het mag dan soms mentaal echt zwaar zijn, maar je kan er ook echt van genieten en doe dat dan ook. Geniet van de omgeving. Kijk om je heen. Geniet van het lopen zelf. Zelf vind ik het geluid van mijn voeten die de grond aanraken een heel rustgevend geluid. En denk aan waarom je bent gaan lopen. Voor mij is dit een momentje voor mezelf en even mijn hoofd leeg te maken. Als ik eerder terug zou gaan dan mis ik dat momenten en dat zou echt zonde zijn. Dus door doen.

Muziek

Muziek helpt mij ook door mijn zware momenten. Als ik het zwaar heb dan ga ik vaak op zoek naar een liedje wat me juist even een boost geeft. Door die boost voel ik me weer helemaal goed en kan ik er weer tegen aan. Vaak ga ik er bijna van dansen of gewoon lekker meezingen. Wat maakt het uit. 

Eet

Soms loop je gewoon niet lekker om je misschien te weinig eten op hebt of omdat je al zolang aan het lopen bent dan je lichaam weer eten nodig heeft. Onthoud dat je veel koolhydraten aan het verbranden bent en deze vaak ook tijdig aan moet vullen. Zelf merk ik dit als ik slappere benen krijg. Ik weet dan dat het weer tijd is voor een gelletje. Door het gelletje krijg ik weer een boost en kan ik mooi mijn laatste kilometers afmaken. 

Tellen 

Het klinkt misschien heel stom, maar dit is iets wat ik echt heel vaak doe (vooral op de loopband) Ik ga tellen. Ik tel vaak tot 60. Ik doe dit door bijvoorbeeld de keren dat mijn linkervoet de grond raakt te tellen. 60 tellen staat ongeveer gelijk aan een minuut en ik weet dan ik dan weer een minuutje dichterbij het einde ben. Dit doe ik ook veel tijdens intervaltrainingen op de momenten dat ik er doorheen zit.

Fartlek

Soms kan het mij ook heel erg helpen om tussendoor een fartlek training te doen. Ik neem een referentiepunt en ga tot dat punt versnellen. Ik zoek een nieuw referentiepunt en loop dan wat rustig en blijf dit herhalen. Op deze manier merk ik dat ik stiekem nog best wat energie heb en de afwisseling van wat sneller naar langzamer zorgt ervoor dat de tijd voorbij vliegt. 

Gebruiken jullie ook trucjes om door te zetten op de momenten dat jullie het zwaar hebben?


Reactie schrijven

Commentaren: 0