· 

Hoe bied je weerstand aan een eetbui?


Zo nu en dan hebben we allemaal wel eens last van een eetbui. In plaats van te kiezen voor een stuk komkommer of een rijstwafel laten we ons verleiden door een reep chocolade of een zak chips. Op zich is dit voor een keertje echt geen probleem, maar wat als de eetbuien de overhand nemen en je steeds meer moeite hebt om hier weerstand tegen te bieden? Wat doe je dan? Laat je jezelf gaan of zoek je naar mogelijkheden om de eetbuien de baas te zijn?

Zoals jullie misschien wel weten gaat bij mij het afvallen met vallen en op staan. Er zijn momenten dat ik er vol voor ga en met gemak tegen alles nee kan zeggen en er zijn momenten dat ik tegen niks nee kan zeggen en mezelf alsmaar volprop met van alles en nog wat. Ja volproppen. Zo voelt het in ieder geval wel. Als ik een eetbui heb dan ga ik volledig los. Maar dan ook volledig. Ik lijk onverzadigbaar en blijf maar eten, totdat ik te misselijk voor woorden ben, ontzettend veel spijt heb en mezelf dus super slecht voel. Hier heb ik eigenlijk altijd wel last van gehad. Toen ik nog thuis woonde was dit minder, maar dat was meer omdat ik het eten niet altijd voor handen had. Sinds ik op mezelf woon is dat anders. Ik kan kopen wat ik wil en dus ook eten wat ik wil. En als het in je kast ligt is de kans ook groter dat je het op een gegeven moment gaat eten. 

Er zijn ook momenten dat ik grotendeels van de tijd goed mijn best doe, maar uiteindelijk toch zwicht voor iets ongezonds. Dit zijn vaak de momenten dat ik in ’s avonds op de bank zit en trek krijg. Dit is echt een grote valkuil voor mezelf. Want het is zo zonde als je de hele dag zo goed je best hebt gedaan en uiteindelijk toch weer zwicht voor alle suikers en verzadigde vetten. Ik weet dat als ik een keer zwicht de kans groter is dat ik een volgende keer weer zwicht, want deze week is als het ware toch al verpest. Wat natuurlijk grote onzin is. Een dag kan misschien even verpest zijn, maar de week kan je altijd nog als het ware redden. 

Het kost soms heel veel wilskracht om nee te zeggen tegen de verleidingen en eetbuien. Je moet hier soms echt mentaal heel sterk voor zijn. Want hoe graag je je doel dan ook wil bereiken, soms neemt het duiveltje op je schouder de overhand en laat je dingen doen waarvan je later denkt had ik het maar niet gedaan. Toch zijn er manieren om weerstand te bieden aan eetbuien. Ik zeg niet dat het altijd makkelijk gaat zijn, maar elke keer dat het je lukt zal je je zoveel beter voelen. Wat helpt mij nu om een eetbui of de verleidingen de baas te zijn?

Zoek afleiding

Als je niks aan het doen bent is het vaak veel moeilijker om weerstand te bieden tegen een eetbui. Je zit namelijk toch maar op de bank te netflixen. Terwijl als je lekker bezig bent dan denk je minder aan eten en zal je zien dat uiteindelijk de zin in eten overgaat. Ga bijvoorbeeld even een rondje wandelen, ga een half uurtje sporten of ga je huis poetsen. Nu is dat laatste misschien niet zo leuk om te doen, maar het houd je wel bezig. 

Zelf vind ik het heerlijk om even te gaan sporten. Het sporten geeft een voldaan gevoel en zorgt er 9 van de 10 keer voor dat je geen zin meer hebt in slecht eten. Nu kan het ook zijn dat je juist door het sporten honger hebt. Daarom is het belangrijk om na het sporten altijd je koolhydraten en eiwitten aan te vullen om te voorkomen dat je nadien honger/trek krijgt. 

Munt

Wat verder bij mij goed helpt is de smaak van munt. Vaak als ik trek heb pak ik ook een pepermuntje, drink ik en kop verse muntthee of ga ik even mijn tanden poetsen. Want we weten allemaal dat een stuk chocolade of een zak chips veel minder lekker smaakt als je net je tanden hebt gepoetst.

Drinken

Wat ook goed kan helpen is een groot glas water of een grote kop thee drinken. Als je trek hebt dan gaat je trek wel over, heb je honger dan zal je dat wel merken en kun je altijd nog wat eten. 

Wat ik ook steeds vaker doe is een kop koffie drinken als ik trek krijg en ik drink sowieso een kop koffie na de lunch om de zin in zoetigheid de kop in te drukken. Dit werkt echt goed bij mij. Soms pak ik een cappuccino, maar meestal drink een normaal bakje koffie, want in een cappuccino zitten ook alleen maar extra calorieën. 

Doelen 

Ga na waarom je ook alweer wilde afvallen? Denk terug aan de momenten toen het afvallen goed ging en wat voor een gevoel dat je gaf. Bij mij geeft dat altijd een gevoel alsof ik de hele wereld aan kan. Ook als er nog meer een paar kilo af is voel ik mezelf altijd zoveel beter. Ik heb dan ook altijd het gevoel alsof mijn buik minder opgeblazen is etc. 

En denk vooral eens aan het gevoel wat het eten van al de rotzooi geeft. Op het moment dat je het eet voelt het misschien even goed, maar daarna krijg je spijt en denk hier: aan minuut in de mond is een eeuwigheid op je kont. En wat ik ook merk is dat ik veel slechter slaap als ik ongezond eet, opgeblazen ben en niet lekker in mijn vel zit. 

Foto 

Mocht al het bovenstaande niet helpen, dan kan een foto van je lichaam soms juist wel hebben. We hebben allemaal wel een foto van ons zelf waar we niet trots op zijn. In een onbewaakt moment heeft iemand ons op de foto gezet (met alle goede bedoelingen) en later zie je die foto terug en denk je: BAH. Zelf heb ik ook zo’n foto. Eentje van mezelf in bikini met de kindjes. Zo’n foto zou ik nooit zelf maken, maar toch is er zo’n foto van mij en ik vind hem vreselijk. Ik walg daar echt van mezelf. Wat eigenlijk zonde is, want ik kijk dus alleen naar hoe ik eruit zie in plaats van de pret die ik heb met mijn kindjes, maar het is even niet anders. Afgelopen week had ik het even moeilijk en wilde ik toegeven aan de zak chips die toch nog open lag, want ja ik had per slot van rekening een uur gesport en zoveel zat er niet meer in. Het leek alsof de duivel weer de overhand ging nemen, maar uiteindelijk heb ik gewonnen van de duivel. Ik heb de foto erbij gepakt en dacht echt het gaat er niet beter op worden als je nu die zak chips gaat leeg eten. Dus in plaats heb ik mezelf nog een groot glas drinken ingeschonken en heb ik niks meer op. Stiekem was ik wel een beetje trots dat ik uiteindelijk toch weerstand kon bieden. 


Haal het niet in huis!

De makkelijkste truc is natuurlijk gewoon geen ongezond eten in huis halen. Want wat je niet in huis hebt, kan je ook niet in verleiding brengen en kan je ook niet op eten! 

 

Hoe bieden jullie weerstand aan een eetbui of lekkere trek?

Reactie schrijven

Commentaren: 0