· 

Hoe is het nu met mijn blessure?

Na veel wikken en wegen ben ik in juli voor het eerst naar de fysio gewest in verband met aanhoudende pijn in mijn knie tijdens en na het hardlopen. Omdat ik geen zin had in een blijvends blessure leek mij dit een verstandige keuze. Het oordeel was dat de spieren rond mijn knieschijf te los waren en dat ik dit moest trainen. Inmiddels ben ik nog twee keer naar de fysio geweest en is er het een en het ander verandert. Vandaag deel ik met jullie hoe het ervoor staat. 
Na mijn eerste bezoek aan de fysio kreeg ik een aantal oefeningen mee naar huis en mocht ik gelukkig nog hardlopen, maar niet te snel, niet te ver en geen wedstrijden.  Gelukkig geen algeheelverbod. 

Een paar dagen voor mijn vakantie moest ik terug, maar deze keer bij de expert op het gebied van hardlopers. En wat bleek. Er was helemaal niks mis met mijn knie. De pijn die ik bij mijn knie had, kwam door een spier in mijn rug. Dit klinkt echt heel vreemd. Maar het was wel zo. De fysio ging drukken op de spier en hoppa daar was de pijn in mijn knie. Zo bizar. Maar ik was wel heel blij dat het dus niet mijn knie was. Wanneer het ontstaan is durf ik niet te zeggen, maar wat de fysio ook zei was dat de kramp in mijn zij bij het lopen van een wedstrijd daar dus vandaan kwam. Ik heb die pijn voor het eerst bij de halve van Tilburg ervaren, dus wellicht is het rond die tijd ontstaan. Door het vele trainen is de pijn in mijn knie zich gaan manifesteren. Gelukkig was deze blessure goed te behandelen. Ik moest verschillende plekken op mijn rug gaan masseren met een tennisbal en de spieren in mijn been met een foamroller. Dit zou ik na elke training moeten doen. Verder mocht ik gelukkig blijven lopen, maar wederom niet snel en niet ver. Met het oog op mijn vakantie mocht ik ook geen heuvels lopen, dit zou funest kunnen zijn voor deze blessure.  Maar ik dacht geen probleem, want we hebben een sportschool op de camping. 

Wat bleek, had de sportschool geen loopband en zaten we toch wel echt in de bergen met onze camping. Hoe zou ik dit gaan oplossen. Twee weken niet gaan hardlopen of gewoon eigenwijs zijn en gewoon doen. Ik heb voor de gulle middenweg gekozen en heb alleen maar op de camping hard gelopen. Daar was de weg in verhouding redelijk vlak en zo kon ik blijven hardlopen.  Oké ik liep wel meerdere malen hetzelfde rondje, maar het was dat of niets. Dus dan koos ik voor alsmaar hetzelfde rondje te lopen op echt een laag tempo. Na het hardlopen deed ik netjes mijn oefeningen en ik merkte dat de oefeningen in tegenstelling tot in het begin, steeds minder pijn gingen doen. Dit leek mij een goed teken. 

Afgelopen maandag moest ik terug naar de fysio. Ik was erg benieuwd. Maar de fysio was tevreden. Mijn spieren voelde goed aan en ik kreeg groen licht om mijn kilometers te gaan opvoeren.  Dus de trainingen voor de halve marathon kunnen gaan beginnen. Wel moet ik mijn oefeningen netjes blijven doen. Mag ik mijn kilometers opbouwen, maat moet ik met mijn snelheid opletten. Dus het is niet en en. Natuurlijk mag ik wel een intervaltraining doen, maar dan niet een lange, maar een korte. Dit mede omdat ik mijn aantal kilometers per week maar maximaal met 10-15% mag uitbouwen. In de vakantie zat ik op 30 kilometer per week, dus ik mag nu ongeveer 34 kilometer gaan lopen. 

Ik heb besloten om de langere duurkoop elke week met ongeveer twee kilometer uit te bouwen. En dan de rest van de kilometers te verdelen over mijn andere loopjes. Op deze manier hoop ik in oktober klaar te zijn voor de halve marathon. Tot slot adviseerde de fysio wel dat ik even de focus niet moet leggen op een PR of dergelijke, maar op het uitlopen van de wedstrijd. Dat is het belangrijkste. Als ik de focus nu teveel op mijn snelheid ga leggen, dan is de kans op terugval te groot. En dat wil ik absoluut niet. 

Vrijdag heb ik sinds lange tijd weer eens een loopje gelopen die langer is dan 10 kilometer, wel te weten 12 kilometer. En ik heb van elke stap genoten. Het was zo fijn. En mijn knie. Die heb ik even gevoeld, maar dit was nihil. Ik ben zo blij. Een happy runner hier! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0