· 

New goals

De afgelopen heb ik qua voeding een beetje lopen aanmodderen. Ik had vakantie, dus ik vond het niet nodig om mijn calorieën te tellen, maar wel gewoon gezond te eten. Dit is mij ook aardig gelukt en ik kan ook niet klagen over het resultaat. Eenmaal weer thuis lijkt het toch altijd weer meer als een verplichting te voelen, maar wil ik toch nog een slag slaan de komende maanden. 

Vandaag deel ik met jullie hoe ik dit ga aanpakken.

Het klinkt misschien heel raar, maar op vakantie heb ik veel minder moeite om op mijn eten te letten, dan wanneer ik thuis ben. Misschien omdat ik op vakantie wel heel de dag druk ben of omdat ik wat vaker in een bikini loop, maar het gaat mij gewoon makkelijker af. Eenmaal thuis lijkt het alsof mijn leven meer om eten draait. Je leeft van eet moment naar eet moment en je bent alles weer aan het plannen. Aan de ene kant heel goed natuurlijk, maar aan de andere kant wordt de nadruk er teveel op gelegd. Want je bent er continue mee bezig en dat is eigenlijk iets wat ik juist niet meer wil.

Deze week heb ik dan toch weer een gok gewaagd en eet ik gewoon naar mijn mening gezond. Ik start de dag lekker met een schaaltje havermout, als lunch iets van een salade of twee volkoren boterhammen met mager beleg en avondeten hoe het uitkomt. Mijn tussendoortjes zullen ook niet echt spannend zijn: fruit, kwark of een eiwitreep. Op deze manier wil ik kijken of het mij toch lukt om het bijhouden van de calorieën te laten varen en of het dus een positief of een negatief effect heeft. 

Nu het nog iets minder dan 8 weken is tot de halve marathon van Eindhoven en ik mijn trainingen weer mag opvoeren, wil ik toch zorgen dat mijn voeding in orde is. Ik heb namelijk geen zin in een herhaling van vorig jaar, waarin ik mijn trainingen aan het opvoeren was en ondertussen ook stiekem steeds meer ging eten. Ik wil juist kijken of het mij lukt om nog 5 kilo af te vallen. Want hoe minder ik weeg tegen die tijd, des te beter voor mijn lichaam en wellicht ook voor mijn snelheid. Dus dat is echt wel een streven. Alleen weet ik dus niet of dit mij gaat lukken zonder enige hulp. Het is niet dat iemand mijn handje moet vasthouden. Want ik weet echt wel hoe ik mijn  voeding moet indelen op basis van mijn caloriebehoefte. Alleen leek het mij dus verstandig dat een deskundige voedingsschema’s voor mij zou opstellen, zodat ik voldoende voeding binnen krijg voor mijn trainingen, maar ook nog eens gewicht verlies. Helaas heb ik nog geen geschikt persoon gevonden, want de meesten zijn gericht op mensen die aan krachttraining doen en niet op de hardlopers. Dus daar ben ik nog op zoek naar. 

Nu wil ik eigenlijk uiterlijk aankomende maandag hiermee beginnen, want aankomend weekend ga ik naar Mysteryland en dan let ik dus niet op mijn voeding. Ik eet gewoon waar ik zin in heb en maandag pak ik de draad weer op. En aangezien ik de vraag al eens eerder heb gehad, zal ik hiervan ook een foto dagboek maken. Want ook een cheatweekend hoort bij het leven en gelukkig komen deze niet elk weekend voor. Dus het mag ook wel eens. En daarna ga ik gewoon weer in het gareel en focus ik mij op mijn doel om rond de 5 kilo te verliezen. 

En als mooie warming-up voor de Halve Marathon van Eindhoven, loop ik volgende week mee met de Tilburg Ten Miles. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken met mijn blessure, maar het is tevens ook weer een goede ervaring met betrekking tot mijn voeding. Aankomende week ga ik natuurlijk op mijn voeding letten, maar zal ik er ook voor moeten zorgen dat ik voldoende energie heb om de Ten Miles lekker te kunnen lopen. Want vorig jaar had ik te weinig energie, omdat ik juist teveel op mijn voeding aan het letten was en daardoor veel te weinig koolhydraten op had. Dit wil ik dus nu voorkomen, dus dat wordt even goed plannen. 

Zodra ik dus een geschikt voedingsschema heb gevonden of er uiteindelijk toch zelf weer mee aan de slag ben gegaan, ga ik jullie weer meenemen bij de strijd tegen het verliezen van deze laatste kilo’s. Ik zal met jullie delen hoe het gaat en of ik ook daadwerkelijk ook gewicht ben verloren. Want hoe makkelijk het mij afging om 8 jaar geleden gewicht te verliezen, kost het mij nu (sinds mijn 30ste) nu veel meer moeite. De kilo’s lijken er niet meer af te vliegen en ik moet genoegen nemen met babystapjes en dat wil ik niet altijd. Herkennen jullie dit ook?

Reactie schrijven

Commentaren: 0