· 

De voorbereiding op de Halve Marathon van Eindhoven

Over 7 weken is het zover en loop ik voor de tweede keer de Halve Marathon in Eindhoven en inmiddels mijn 4de Halve Marathon. Deze keer loop ik voor Team KWF en daar ben ik best wel trots op. Ik hoop dat het ingezamelde geld bijdraagt aan het vinden van een geneesmiddel voor deze vreselijke ziekte. Ik zal in ieder geval met veel trots het T-shirt dragen tijdens het lopen van de halve marathon. Maar hoe ga ik mezelf in de komende weken klaarstomen voor deze 21.1 kilometer. 

Vandaag deel ik dit met jullie.

Doordat ik de afgelopen maanden maar beperkt mocht hardlopen, heb ik nu een relatief korte periode om mezelf klaar te stomen voor de halve marathon. Dit in tegenstelling tot vorig jaar. Toen heb ik mezelf in 12 weken klaargestoomd door middel van een trainingsschema van Runnersworld en liep ik gemiddeld 3 keer per week een langere duurloop. Dat zit er nu niet in. Tijd technisch heb ik geen tijd om 3 keer per week een langere loop in te plannen, maar ook met mijn blessure is dit geen verstandige keuze. Ik heb dan wel groen licht gekregen van de fysio om het hardlopen weer op te gaan bouwen, ook hier zit een beperking op. Ik mag mijn kilometers maar met 10 tot 15% per week verhogen. Ook heb ik mezelf voorgenomen om mijn kilometers ook niet te drastisch te verhogen en maximaal rond de 40 kilometer per week te lopen, in verband met blessures. Op dit moment zit ik al op de 34 kilometer per week, dus nog ongeveer twee weken en dan zit ik aan mijn eigen max. Maar dat is op zich goed te doen. Want als ik 40 kilometer per week zou lopen dan kan ik met gemak een langere duurloop van 18 kilometer lopen, zelfs nog eentje van 10 en dan heb ik nog ruimte voor twee kortere loopjes van 6 kilometer. Dikke prima wat mij betreft. 

Omdat ik tijdens mijn blessure niet verder dan 10 kilometer mocht lopen, wil ik nu ook niet eens de stap te groot maken om van 10 naar 18 kilometer te gaan. Daarom dat ik mijn langere duurloop nu ongeveer met 2 kilometer per week uitbouw en de resterende kilometers over de andere 3 loopjes verdeel. En mocht ik last krijgen van mijn blessure, dan moet ik goed kijken wat ik anders moet doen. Dit zal voornamelijk met de snelheid te maken hebben, want die is funest voor deze blessure. 

Ter voorbereiding op de halve marathon loop ik, net als vorig jaar, volgende week de Ten Miles in Tilburg. En dit komt toevallig qua opbouw perfect uit in mijn schema, dus dat is wel fijn. Wel moet ik de week na de ten miles een rustweek inplannen. Dus minder hardlopen, niet te snel en vooral goed luisteren naar mijn lichaam en mocht het lukken dan kan ik altijd zien of ik nog een langer loopje inplan, maar in beginsel dus even niet. De week erna kan ik weer verder gaan met opbouwen. 

Mijn fysio heeft ook geadviseerd om niet verder te trainen dan de 18 kilometer, dus waarschijnlijk loop ik deze afstand nog 1-2 keer en dan moet het wel goedkomen. Ik moet vertrouwen hebben in mijn lichaam. Ik heb deze afstand vaker gelopen en dat ging prima. Dat ik misschien niet de gewenste tijd zal lopen die ik zou willen, moet ik mezelf maar bij neerleggen. Ik kan niet van mijn lichaam verwachten opeens 12+ kilometer per uur te lopen, als ik de afgelopen maanden rond de 10+ kilometer heb moeten trainen. Wel zal ik de komende weken nog trainen bij de atletiek vereniging trainen. Dit is een leuke afwisseling in de training en het fijne ervan is dat je een goede intervaltraining doet. Omdat het in groepsverband is geef je jezelf volledig en ik vind het op deze manier leuker om te doen, dan gewoon thuis in de polder. 

Ik hoop dat het allemaal voldoende is om de halve marathon uit te lopen, maar ook wel om de afstand fijn te lopen. Ik ga er in ieder geval van genieten, want ik ben blij dat ik nog kan en mag hardlopen en dat is uiteindelijk een stuk belangrijker dan de snelheid. Er zal heus ooit wel weer een nieuw PR komen, maar alleen dit jaar niet. Het zij zo.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Margo (zaterdag, 25 augustus 2018 21:16)

    Super trots op je en het gaat je zeker lukken lieverd ���

  • #2

    Evelien (zondag, 26 augustus 2018 08:01)

    You can do it! Laatste km loop je op ervaring en karakter �

  • #3

    Marly (zondag, 26 augustus 2018 16:36)

    Dankje. Gaat vast goedkomen.