· 

CZ TILBURG TEN MILES

Een jaar geleden stond ik voor het eerst aan de start van de Tilburg Ten Miles. Een loop waar ik ontzettend van genoten heb en eentje waarvan ik meteen zei: volgend jaar. Morgen is het dan ook weer zover en ga ik weer 16.1 kilometer lopen door de bruisende straten van mijn geboortestad. Ik heb er zin in. Vandaag deel ik met jullie hoe ik mij op deze race hebben (of niet) heb voorbereid.

Het leuke van de Tilburg Ten Miles vind ik dat je 16.1 kilometer wordt aangemoedigd door een super enthousiast publiek. Het is echt een feestje om daar te mogen lopen. Wat ook een leuke bijkomstigheid is dat het mijn geboortestad is. De stad waar ik ben opgegroeid en ruim 22 jaar met liefde en plezier gewoond heb. Ik vind het leuk om door de straten te lopen waar ik vroeger ook gefietst heb en weer oude herinneringen op te halen tijdens het hardlopen. 

In tegenstelling tot vorig jaar is mijn voorbereiding alles behalve op en top. Vorig jaar heb ik in de aanloop op de Ten Miles, week in week uit hard getraind om zowel de afstand als mijn snelheid onder controle te krijgen. Beiden heb ik nu niet onder controle. Oke ik weet dat ik de afstand kan lopen, maar op advies van de fysio moet ik een PR nu voor deze keer echt vaarwel zeggen en mijn focus houden op het uitlopen van de Ten Miles. Dus dat gaan we dan maar doen. Al had ik graag mijn PR va de Veldhoven Ten Miles verbeterd en eindelijk onder de 1 uur en 20 minuten gelopen. Nu heb ik mijn doel maar aangepast en hoop ik in ieder geval onder de 1.5 uur de Ten Miles uit te lopen. Loop ik langer dan gaat het een beetje als falen voelen, terwijl het dat eigenlijk niet is. Ik mag pas sinds 2 weken weer mijn kilometers opbouwen. Ik heb twee maanden echt moeten inhouden met zowel de afstand als mijn snelheid. Dus ik moet vooral blij zijn en genieten van het feit dat ik nog kan en mag hardlopen, dus dat ga ik dan ook maar doen. 

Qua voeding heb ik afgelopen week ook geen rare sprongen gemaakt. Het enige wat ik in tegenstelling tot de afgelopen weken heb verandert is mijn lunch. Ik lunchte namelijk bijna elke dag met een salade en voor nu dacht ik een weekje lunchen met twee volkoren boterhammen met mager beleg kan en mag ook wel eens. Zo krijg ik voldoende koolhydraten binnen en hoef ik mij op dat gebied geen zorgen te maken.

De weersvoorspelling is in tegenstelling tot de afgelopen weken natuurlijk best wel goed. Dat was te verwachten. Ga je een weekend naar Mysteryland dan is de weersvoorspelling regen. Doe je mee aan een wedstrijd midden op de dag, dan geven ze natuurlijk vol zon en een graad of 24 af. Helaas. Dit was vorig jaar echt een valkuil voor mij. Het was echt te warm. Daarom deze keer sowieso geen zwart shirt aan. Voldoende koelen en hydrateren. Dus bij de waterposten gewoon het water over mijn hoofd gooien, de sponzen aanmaken ter verkoeling en goed drinken. Ik twijfel nog of een bidon moet meenemen waar een halve liter drinken in kan. Het nadeel hiervan is dat ik deze wel de hele tijd moet vasthouden. Op zich is dat geen probleem, want dat doe ik tijdens mijn trainingen zo vaak, alleen moet ik nu tussendoor natuurlijk ook nog “eten”. Ik ga sowieso weer een long energy van Sportvoedingwebshop meenemen, een gurana shot, een normaal gelletje en magnesium. Ik ga het niet allemaal eten, maar zo heb ik voldoende bij en kan ik kijken hoe ik mezelf voel. 

Tot slot gaat Jimmy morgen ook meelopen. We gaan dus samen de Tilburg Ten Miles lopen, maar ook weer niet samen. Hij is in een betere vorm, loopt een stuk sneller en als hij met mij zou lopen en dan ik een blok aan zijn been. Dus in tegenstelling tot de halve marathon van Eindhoven, lopen we deze keer de wedstrijd niet tegelijk, maar wel samen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0