· 

Kilometers Vreten!

Het is nog maar 4 weken tot de halve marathon van Eindhoven en ik heb het gevoel dat ik er de komende weken hard aan moet gaan trekken wil ik de halve marathon met een fijn gevoel kunnen uitlopen.  Natuurlijk ga ik er alles aan doen om dit te bewerkstelligen, maar het zal soms wel even zwaar worden. Ik moet in de komende weken kilometer gaan vreten.

Afgelopen maanden heeft het trainen echt op een laag pitje geleden door mijn blessure. Ik mocht geen verre afstanden lopen en ik moet geen snelheid maken. Sinds half augustus is hier gelukkig verandering in gekomen. Ik mocht mijn kilometers weer gaan uitbouwen, maar wel maar met 10-15% per week. Doordat ik twee weken geleden de Tilburg Ten Miles heb gelopen, moest ik afgelopen week een rust weekje inplannen en dit had mijn lichaam ook nodig. Ik had nog last van mijn knie. Of dit nu  een nieuwe blessure is of dat het aan mijn schoenen ligt. Ik weet het niet. Ik heb bewust andere schoenen gebruikt afgelopen week en dit lijkt te helpen. Naast dat ik last had van mijn knie hadden mijn bovenbenen ook niet echt zin in trainen, dus uiteindelijk heb ik maar drie keer kunnen trainen. De komende weken wil ik dit weer gaan opschroeven naar 4 keer in de week en wil ik mijn kilometers ook gaan uitbouwen. Dit houdt wel in dat ik dus ook langere duurlopen moet gaan inplannen op de loopband en hier kijk ik ontzettend tegen op. Ik heb volgens mij sinds mei/juni geen training meer gedaan op de loopband en nu moet ik er weer aan geloven. Ik weet dat als ik eenmaal bezig ben, het wel oké is, maar mezelf er toe aan zetten kost soms meer energie. 

Toch zal ik er aan moeten geloven dat ik toch twee keer per week een duurtraining inplan van 10+ kilometer. Zeker na de Tilburg Ten Miles moet ik even weer meer vertrouwen krijgen in mijn lichaam. Voor mijn gevoel hadden mijn benen het heel erg zwaar met het lopen van de afstand, terwijl ik die afstand normaal gesproken met twee vingers in mijn neus loop. Mijn lichaam is natuurlijk niet meer gewend om een langere afstand te lopen, maar moet hier wel weer aan wennen. Daarom wil ik in de komende week tenminste een keer, maar liever twee keer, nog een keer de 18 kilometer aan tikken. Voor de rest wil ik tussen de 10-15 kilometer lopen. Eenmaal per week mijn baantraining doen en dan nog een kort lopen van 5-6 kilometer. Op deze manier hoop ik mezelf klaar te kunnen stomen voor de halve marathon van Eindhoven. En als ik realistisch ga kijken heb ik natuurlijk nog maar 3 weken om de kilometers daadwerkelijk te gaan maken, want in de week van de halve marathon moet ik weer wat rustiger aan gaan doen met de kilometers.

Verder wil ik proberen om maximaal rond de 40 kilometer per week te lopen. Ik weet dat als ik hier over ga, ik wel weer ergens een pijntje krijg. Het lijkt voor mij de grens of ik een blessure ontwikkel of niet. En dat laatste wil ik zoveel mogelijk beperken. 

Naast mijn trainingen wil ik er ook voor zorgen dat mijn  voeding op orde is. Ik weet namelijk dat ik meer uit mijn trainingen kan halen als mijn voeding op orde is. Als ik gezond eet, voldoende eiwitten en koolhydraten binnen krijg, mijn trainingen vaak beter gaan. Zoals eerder al aangegeven ga ik nog porberen een paar kilo te verliezen. Want hoe minder gewicht ik meesleep tijdens de halve marathon, des te beter voor mijn lichaam. Een gebalanceerde voeding zal hieraan moeten bijdragen. Helaas heb ik niemand kunnen vinden die voor mij voedingsschema’s heeft kunnen opstellen. Dus dan doe ik het maar op eigen kracht en hoop dat ik dan de juiste balans kan vinden. Tot slot ga ik het gebruik van alcohol proberen af te zweren. Ik zeg bewust proberen af te zweren. Ik drink helemaal niet veel. Zo nu een dan een glaasje wijn in het weekend, maar ik ben wel een gezelschapsdier. Dus als de gelegenheid er is dan grijp ik die aan. Nu moet ik ervoor kiezen om de gelegenheid af te slaan en te kiezen wat het beste is voor mijn lichaam. Maar je weet hoe het is. De verboden vrucht trekt altijd meer aan, dan degene die voor het grijpen ligt. Bij de halve marathon van Tilburg heb ik twee weken voor de wedstrijd geen alcohol meer gedronken op een of andere manier had ik er constant zin in. Terwijl ik normaal gesproken niet eens elke week een glas wijn drink, dus echt een mindfuck is dat. 

Ik ga er de komende weken in ieder geval hard aan trekken om zo fit en zo getraind mogelijk over 4 weken aan de start te staan!

Reactie schrijven

Commentaren: 0