· 

New update!

Stiekem baal ik best wel dat het  niet is gelukt om iemand te vinden die mij kon voorzien van op maat gemaakte voedingsschema’s in aanloop naar de halve marathon. Ik wilde graag nog proberen om een paar kilo kwijt te raken, want alles wat je niet meer moet mee sjouwen is alleen maar meegenomen. Nu heb ik het op mijn eigen houtje moeten doen en dan gaat het vaak toch iets meer met vallen en opstaan en wederom vallen en weer opstaan. Vandaag deel ik met jullie hoe het is gegaan de afgelopen week en hoe ik het de aankomende weken ga aanpakken.

Een jaar geleden in aanloop op de halve marathon ging mijn voeding helemaal mis. Door het vele trainen dacht ik dat ik wel meer extraatjes kon eten, maar uiteindelijk kwam ik natuurlijk aan en zat ik niet lekker in mijn vel. Dit is iets wat ik deze keer echt wilde voorkomen. Nu train ik op dit moment ook niet zoveel als vorig jaar, dus dat excuus kan ik ook niet gebruiken. En nu moet ik zeggen dat ik nu ook niet zo eet als vorig jaar.

Op dit moment blijf ik redelijk stabiel op gewicht, dus dat is niet slecht. Alleen wilde ik graag een paar kilo kwijt raken en dat lijkt op een of andere manier niet echt te lukken. Hoe makkelijk ik 10 jaar geleden gewicht verloor, hoeveel moeite ik er nu voor moet doen. Ik moet er hard voor werken, ik moet veel laten en veel bewegen. Dit voelt altijd een beetje als een soort van straf. Er zijn zat mensen die alleen hun slechte gewoonten laten en zo kilo’s verliezen. Maar als je slechte gewoonten eigenlijk heel beperkt zijn, dan wordt dat moeilijk. Natuurlijk eet ik ook wel eens iets extra’s, maar dat moet ook kunnen. Dat zou niet moeten betekenen dat ik niet afval. Ik bedoel wij eten elke week frietjes, maar die komen uit de airfryer en gaan niet gepaard met kilo’s saus. Het probleem ligt denk ik voornamelijk in de grote van de porties bij het avondeten. Voorheen woog ik altijd alles af, maar hier heb ik zo’n hekel aan. Want dan voelt het echt alsof je alleen dit mag eten en niet meer en dan lijkt het opeens zo ontzettend weinig. Terwijl als je gewoon opschept ik dat gevoel helemaal niet heb. En wij gebruiken altijd een boterhambord voor ons avondeten, dus het is ook niet dat ik deze zo vol kan laden. Ik schep ook zelden een tweede keer op. Maar mijn lichaam wil blijkbaar concreet weten waar het aan toe is en anders werkt het niet mee. Ik ben ook zo’n persoon die maar aan iets lekker moet denken en ik ben al weer een halve kilo zwaarder. Wat dat betreft kan mijn gewicht heel erg schommelen. Als ik een keer uit eten ga dan ben ik meteen een kilo zwaarder. Dit is er een dag later ook wel weer af, maar het is wel frustrerend dat mijn lichaam altijd zo op eten reageert. Wat dat betreft is mijn gewicht niet stabiel. Zodra ik ander voedsel eet, kom ik altijd aan. Daarna stabiliseert het wel weer, maarja. Als ik soms dan lees dat mensen ruim 2500 calorieën per dag eten om op gewicht te blijven, dan denk ik ja hoor. Ik moet op een magere 1400 zitten om überhaupt wat gewicht te verliezen, dat wordt nooit veel meer als ik op gewicht wil blijven. Nu weet ik dat ik mezelf niet moet vergelijken met een ander, maar natuurlijk doe je dat wel. Alleen ik ga er niks mee bereiken. Ik moet mezelf overgeven aan hetgeen wat bij mij past, mezelf daarbij neerleggen en accepteren dat het niet anders is. 

Afgelopen week was een redelijk normale week. Mijn moeder was hier een weekje. Dus er werd veel werk uit handen genomen, wat heerlijk was. Wel ben ik sneller geneigd om wat extra’s te pakken als mijn moeder er is. Vaak was dit een wortel en wat nootjes. Niet mega slecht. Normaal gesproken pak ik er dan ook een glas wijn bij, maar dat heb ik deze keer niet gedaan. Want zoals ik al eerder zei: tot aan de halve marathon even geen alcohol. 

De komende weken ga ik weer netjes door. Ik heb afgelopen week weer wat eten geprept voor aankomende week. Voor de lunch weer wat vaker kip met groenten en rijst, omdat ik weet dat dit goed werkt voor mij. Ook werkt het preppen het beste voor mij, hoe mee rik prep hoe minder ik er van af kan wijken. In het weekend ben ik wat makkelijker met mijn eten. Maar ook de komende weken ga ik proberen ook dan wat gezonder te eten. In plaats van die pizza of dat bord met friet ga ik kijken of het lukt om te zorgen dat ik voldoende groenten, eiwitten en koolhydraten binnen krijg. Waarschijnlijk ben ik dan ook weer sneller verzadigd en minder snel geneigd om iets anders te eten. Mocht ik toch nog gewicht verliezen dan ben ik blij, maar ik ga er maar niet meer vanuit. 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Margo (maandag, 24 september 2018 21:57)

    Lieverd het gaat je lukken je doet zo je best �