· 

Update!

Afgelopen week is het even rustig geweest op mijn blog. Ik heb het een beetje druk gehad en dan is het een kwestie van prioriteiten stellen. Mijn prioriteit lag dus voornamelijk bij mijn gezin en dergelijke en niet bij mijn blog. Niet vreemd toch. Nu ik even weer wat meer ademruimte heb is het weer tijd om een update met jullie te delen. Want hoe gaat het nu?

Ik kan heel eerlijk zeggen dat afgelopen week echt een goede week is geweest. Het knopje was weer om en ik had geen moeite om mijn best te doen. Het ging eigenlijk vanzelf. Ik had geen moeite met het niet snoepen. Ik kon makkelijk mijn dagen in delen en ik had geen moeite met het weerstaan van de verleidingen. Dus daar was ik wel heel blij mee. In tegenstelling tot de andere weken, heb ik zelfs afgelopen weekend geen rare sprongen gemaakt. Geen chipjes etc. Dus dat is al heel wat vergeleken met de andere weken. Maar ik vond het even belangrijk om aan mezelf te laten zien dat ik het ook gewoon wel kan en zeker nu we aankomende zondag de halve marathon gaan lopen, vond ik het wel belangrijk om even extra op mijn voeding te letten. Deze week zal ik dan ook iets meer koolhydraten eten dan afgelopen week. Afgelopen week minderde ik nog wel eens mijn koolhydraten tijdens het ontbijt of de lunch, maar dat zal ik deze week niet doen. Dit houdt natuurlijk niet in dat ik opeens 2500 calorieën per dag ga eten, want dat heeft geen enkele toegevoegde waarde. Ik ga er alleen voor zorgen dat ik voldoende koolhydraten binnen krijg en vrijdag en zaterdagavond zal ik een iets stevigere maaltijd tot mij nemen. Verder zal ik vanaf vrijdag een carboloader nemen, maar veel meer zal er niet veranderen aan mijn eetpatroon. Ook deze week ga ik zorgen dat ik voldoende groenten, eiwitten en fruit binnen krijg. Als mijn voeding zo gevarieerd mogelijk is, ga ik er het meeste profijt van hebben. Want afgelopen week heb ik meteen wel gemerkt dat ik weer een stukje energieker was. Gezonde voeding doet zoveel voor je lichaam. Ik ben nog steeds niet topfit, maar dat komt voornamelijk door de gebroken nachten. Die breken gewoon op. 

In tegenstelling tot een jaar geleden ben ik een stuk beter op pad. In mijn voorbereiding op de halve marathon kwam ik toen alleen maar aan. Dat is nu in ieder geval niet het geval. Ik blijf stabiel en misschien ben ik iets van gewicht kwijt, maar op dat gebied ben ik echt tevreden. Het is en blijft gewoon moeilijk om de juiste voeding tot je te nemen als je veel traint. Je moet een hongerklop zien te voorkomen en zorgen dat je na een training goed en gezond eet, doe je dat niet dan komt het later op de dag wel terug en ga je de mist in. 

Het enige waar ik nu voor moet zorgen is dat ik na de marathon niet in het verkeerde patroon schiet. Hier heb ik namelijk ook een handje van. De dag na een wedstrijd heb ik altijd continue honger en ik heb met mezelf ook de afspraak dat ik daar dan aan toe mag geven. Maar er zit een verschil tussen je honger stillen met suikers of eiwitten. Dus we gaan voor dat laatste. Want hopelijk dan kan ik makkelijk weer mijn draad oppakken, in plaats van in een ongezonde spiraal terecht te komen. Zeker aangezien ik volgende week lekker een weekje vrij ben, is het heel makkelijk om af te wijken van je voedingspatroon. Het sporten zal volgende week ook wel op een lager pitje liggen. Want op advies van de fysio moet ik na de marathon echt een weekje rustig aan doen. Helemaal niet sporten is niet mijn ding, maar ik denk dat ik zo nu en dan eens baantjes ga trekken. Dit is de minste belasting voor mijn knie en zo kom ik toch aan mijn beweging. 

Na de marathon ga ik voor mezelf eens kijken wat mijn doelen voor de komende maanden worden op het gebied van afvallen. Op het gebied van hardlopen heb ik namelijk al het een en ander gepland staan, dus dat komt goed. Maar ik wil wel eens kritisch kijken wat ik wil, waarom ik het wil en of het realistisch is en hoe ik mijn doelen dan wil bereiken. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0