· 

The next 6 weeks!

Toen ik ongeveer 1.5 jaar geleden startte met mijn fitjourney had ik stiekem eigenlijk wel verwacht dat ik nu allang op dat punt zou zijn waar ik zou willen zijn. Maar stiekem heb ik mezelf daar ook mee voor de gek gehouden, want mezelf kennende wist ik ook dat ik met enige regelmaat de mist in zou gaan, zeker als ik een doel zou missen. Een doel is voor mij de drijfveer en alleen het feit ik wil het is voor mij niet voldoende om er volledig voor te gaan. Om het gehele proces toch weer een boost te geven heb ik even een nieuwe stok achter de deur bedacht. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

Ik klaag al enkele maanden dat het mij maar niet lukt om blijvend door te zetten. Op een of andere manier moet er maar het minste of geringste gebeuren en ik val weer terug. Ik val dan misschien niet zo hard terug als ik voorheen altijd deed, maar toch blijf ik terugvallen en dat vind ik frustrerend. Ik weet dat tijd en energiegebrek hier een grote rol bij spelen, maar dat moet niet het excuus worden. Een dag extra voorbereiden, scheelt de rest van de week weer tijd. En juist van ongezond eten krijg je minder energie. Gezond eten en een goede balans kunnen juist een lekkere energie boost geven. De drijfveer voor het afvallen is een goed doel. Zonder doel kom ik er gewoon niet. Dat blijkt eigenlijk uit heel mijn afvalverleden. Ik heb gedurende mijn tienerjaren vele pogingen gedaan, maar ik had alleen nooit een concreet doel. Ik wilde alleen net als andere meisjes dunner zijn, een ideaalbeeld volgen. En dit was (misschien ook wel gelukkig) niet voldoende om echt af te vallen. Pas toen we hadden besloten om te gaan trouwen, vlogen de kilo’s eraf. Drie zwangerschappen hebben voor de nodige kilo’s erbij gezorgd en dankzij he NBFM programma lukte het mij weer om de kilo’s kwijt te raken. Alleen sinds de start van dit schooljaar blijf ik een beetje hangen en sluipen de kilo’s er stiekem weer aan. Dus het wordt tijd voor verandering. 

Afgelopen week heb ik dan ook de masterclass van Kimberly gevolgd. Soms moet je gewoon even weer met je neus op de feiten worden gedrukt en kunnen de meest simpele tips je verder op weg helpen. Dit had ik echt even nodig en ik was dan ook erg blij dat de masterclass een keertje op een avond gegeven werd, zodat ik deze ook kon volgen. 

Daarnaast ben ik bij mezelf ten rade gegaan wat er het afgelopen 1.5 jaar de drijfveer is geweest om goed mijn best te doen. Natuurlijk is een grote drijfveer dat ik lekker in mijn vel wil zitten. Gelukkig met mezelf wil zijn. In de spiegel kunnen kijken en niet denken ik loop gauw door en weer een paar van mijn oude kleren aan kunnen. Maar een andere grote drijfveer is de support van jullie geweest. Het feit dat ik openheid van zaken gaf, jullie wekelijks meenam in mijn fitjourney en mijn ups-and-downs deelde, heeft mij ontzettend geholpen. Jullie waren mijn spreekwoordelijke stok achter de deur en die heb ik weer nodig. 

Omdat ik nu al best wel lang bezig ben met afvallen wil ik toch even opnieuw kijken wat nu het beste voor mij werkt. Maar wat in inmiddels wel heb geleerd is dat de druk niet te hoog moet leggen. Kies ik er namelijk voor om mezelf alles te ontzeggen, dan leidt dit vaak tot eetbuien. Ga ik dag in dag uit alles strikt plannen op mijn calorieën, dan wordt dit vaak een obsessie, maar uiteindelijk resulteert dit ook in eetbuien. Ik kan veel beter der 80/20 regelen. Als ik zorg dat de basis in orde is, dus 80%, dan kan ik zo nu en dan eens wat extra's pakken zonder mij daar schuldig over te voelen of daarin volledig in door te slaan, zoals vaak in het verleden is gebeurt. Dit kwam doordat ik mezelf niks gunde, leefde op sla en opeens ben je er klaar mee en ga ik volledig de mist in. En dan is het vaak niet één keer, maar dan bleef ik erin hangen. Van Kimberly heb ik geleerd om hier beter mee om te gaan, maar soms heb je wel eens een terugval. En daar wil ik nu uit kruipen. Ik heb nog even overwogen om net als in het begin 3 soorten "diëten" te proberen voor de duur van 2 weken, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat ik weet dat ik dan weer in de alles situatie terecht kom en dat wil ik dus voorkomen. Ik heb dus wel een soort van menu voor mezelf uitgestippeld en om het leuk te houden heb ik een lekkere soep gemaakt voor bij de lunch, heb ik lekkere ontbijtmuffins gemaakt (ik zal hier binnenkort het recept van delen) en een goddelijk bananenbrood met chocolade. Nu even bikkelen (ik weet het, dat zeg ik vaker), zodat ik in ieder geval weer lekker in mijn vel kom te zitten. Ik haal de focus wel van mijn gewicht af en ga nu echt even voor het gevoel.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Margo (maandag, 12 november 2018 21:21)

    Blijf je toch een kanjer vinden hoe je het allemaal doet ����