· 

The fitjourney continues....

Inmiddels pas ik sinds twee weken de 80-20 regel toe en ik moet toegeven dat dit mij goed af gaat. Ik zit lekker in de flow. Het merendeel van de tijd eet ik gezond, maar als ik dan een keer zondig (zolang het binnen de 80-20 regel past) heb ik daar ook geen probleem mee. Toch is er sinds afgelopen weekend het een en ander verandert. Vandaag deel ik dit op mijn blog.

Ik had eigenlijk niet verwacht dat de 80-20 regel mij zo goed zou bevallen. Ik plan gewoon mijn eten in en zorg dus dat de basis bestaat uit gezonde eiwitrijke voeding. Wel hou ik in een app mijn calorieën nog een beetje bij, zodat ik niet bijvoorbeeld voor 2500 calorieën per dag aan gezonde voeding eet. En ook als ik de 20 regel toepas, dan probeer ik dat te doen binnen de marges van mijn caloriebehoefte. Je kan dit misschien zien als een cheatmeal, zoals ik heb geleerd van Kimberly. Alleen plan ik deze dus niet vooraf in. Ik bekijk gewoon hoe mijn week verloopt en heb ik toevallig die week een verjaardag met een stukje taart en een sinterklaasfeest met pepernoten, dan zit ik nog steeds mooi binnen de 20 regel. Dus is er eigenlijk niks aan de hand. Technisch gezien zou ik een hele dag de 20 regel kunnen toepassen, aangezien dat maar 14% van mijn weektotaal. Ik denk alleen niet dat ik er heel vrolijk van ga worden als ik een hele dag allemaal ongezonde troep naar binnen ga werken. Ik weet ook dat ik er dan op dat moment niet van geniet en dat is iets wat ik juist wel wil. Een stukje bewustwording en controle. 

Doordat ik mijn calorieën voornamelijk in plan met eiwitrijke voeding heb ik ook helemaal geen honger gedurende de dag en dat is echt wel een fijne bijkomstigheid. Ik heb ook bewust de gehele week geen brood op. Niet omdat brood slecht is, want die mening deel ik niet. Alleen als ik brood eet dan eindigt dat vaak in meer brood dan nodig en vaak met zoet beleg, waardoor ik de gehele dag zin heb in zoetigheid. Daarom heb ik de gehele week geluncht met een lekkere bak kwark en wat havermout. Ik had namelijk geen zin om een salade te maken en voor soep had ik even geen tijd, dus dit was een ideale vervanger. 

Alleen toen kreeg ik dus afgelopen vrijdag het bericht dat ik twee weken niet mag hardlopen of mijn oefeningen mag doen. TWEE WEKEN. Kom op zeg. Hier baal ik echt zo ontzettend van. Sporten is mijn uitlaatklep, maar het zorgt ervoor ook dat ik niet in gewicht aan kom. Mijn caloriebehoefte is gebaseerd op 4 uur per week hardlopen en ongeveer nog 4 uur per week krachttraining. Nu dit wegvalt heb ik ook geen andere keuze dan mijn calorieën drastisch omlaag te gooien. En dat is niet makkelijk. Want ik weet als ik lager ga zitten in mijn calorieën de kans ook aannemelijk is dat ik meer honger ga hebben, maar het is het een of het ander. Of gewoon dezelfde calorieën blijven eten en aankomen of mijn calorieën aan te passen en zo hopelijk niet aan te komen en misschien wel gewicht te verliezen. Natuurlijk probeer ik ook gedurende deze periode een alternatief te vinden voor mijn beweging, zodat ik niet helemaal stil zitten. Al moet ik toegeven dat dit niet 1.2.3. lukt aangezien ik niet de middelen tot mijn beschikking heb waarvan ik had verwacht dat ik ze wel zou hebben. 

Wel heeft dit alles ervoor gezorgd dat er even een andere “knop” om ging. Het begon met een hoop frustratie en verbitterdheid, maar dit is omgezet naar vastberadenheid. Ik wil namelijk op de lekkere flow door. Ik wil gewicht verliezen en lekker in mijn vel zitten en ik wil absoluut niet aankomen. Het enige waar ik wel voor moet zorgen is dat ik voldoende variatie in mijn voeding heb. Dus niet elke dag lunchen met een bak kwark of een salade. Maar ook een keer een boterham, een kop soep of een salade en dan komt het vanzelf vast wel goed. Je moet het maar zo bekijken mijn lichaam verbruikt op dit moment ook veel minder, dus heeft minder honger en ik heb alleen maar honger omdat ik gewend ben gedurende de dag meer te eten, maar ook dat is nog geen wereldramp.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Margo (maandag, 26 november 2018 20:19)

    Knap dat je deze gedachten nu kunt hebben. En wie weet krijg je straks weer groen licht. Wel jammer dat je je eigen middelen om toch te bewegen niet kunt gebruiken