· 

Het roer om!

Het is tijd om het roer om te gooien en voor mezelf te kiezen. De afgelopen jaren was ik continu bezig met het verzinnen van excuses om maar niet te slagen. En laten we eerlijk zijn het bedenken van excuses is heel makkelijk. Ik heb het druk, ik heb stress, ik heb even geen motivatie. Het enige excuus wat geen excuus was was dat mijn lichaam eind 2019 overtraind was en op dat moment ook niet mee wilde werken. Ik kon toen hoog en laag springen, al mijn voeding afwegen, mezelf netjes houden aan mijn calorieën en nog geen gram afvallen. Heel frustrerend natuurlijk. En wat doe ik dan? Juist ik laat alles maar weer los, want ja mijn lichaam wil niet mee werken. Pas toen ik mezelf begin 2020 weer beter voelde, gingen de kilo’s er ook weer lekker af. Het was goed vol te houden, ik was gemotiveerd. Wel merkte dat het niet meer zo snel ging als toen ik 25 jaar was. Eenmaal boven de 30 moet ik gewoon meer moeite doen om af te vallen.

Maar zoals ik zei ik ga voor mezelf kiezen. Het is tijd dat ik stop met het verzinnen van excuses. Niet continu alles probeer aan te trekken. Stress niet de overhand laat zijn en de corona niet als smoes gebruik. Want excuses is de makkelijke uitweg op het moment dat het even zwaarder wordt. Afvallen gaat met vallen en opstaan en natuurlijk is het niet altijd even makkelijk. Het is een levenslange strijd en je moet aansluiten bij hetgeen wat voor jou niet voelt als een gevangenisstraf, maar als een levensstijl. Iets wat je goed kan volhouden en waarbij je je goed voelt. 

Voor mij houdt dat in dat ik geen crash diëten volg. Dit heb ik jaren gedaan en het altijd een positief effect. Totdat ik op het juiste gewicht zat en weer “normaal” ging eten. Daar kwamen dan ook de kilo’s weer om de hoek en hoppa ze zaten er in een mum van tijd weer aan. Wat ik wel moet doen is bewuste keuzes maken en mijn calorie inname goed in de gaten houden. Dat betekent dat ik mijn eten weer moet gaan afwegen. Want doe ik dat niet, dan eet je stiekem toch meer en is het ook niet gek dat je niet afvalt.

Ik ga dus elke week weer mijn eten inplannen, afwegen en bijhouden. Daarmee probeer er zorg voor de dragen dat ik een goede balans hebt tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en zo gevarieerd mogelijk eet. Mijn porties groente ga ik opschalen naar 250-300 gram en tevens bij de lunch ga ik vaker rauwkost eten. Ik ben namelijk echt een persoon die gaat voor “massa”. Als ik het idee heb dat ik veel mag eten, dan heb ik er veel minder moeite mee, dan wanneer ik echt van eetmoment naar eetmoment moet leven voor mijn gevoel. Wat voor mij ook heel belangrijk is is dat ik niet meteen de handdoek in de ring gooi als ik een keer de mist in ga en daarmee denk heel deze week is verpest. Nee een keertje een taartje eten kan en mag en de volgende dag pak ik de draad weer op. Het is voor mij ook echt belangrijk om juist zo nu en dat even te cheaten, want doe ik dat niet dan bestaat de kans dat ik weer door sla in het extreme en daar hebben we ook niks aan. 

Ook ga ik werken met tussendoelen en niet alleen einddoelen. Een einddoel kan namelijk erg ver klinken en als je maar niet in de buurt komt, dan frustreert dat en dan gooi ik weer makkelijker de handdoek in de ring. Ik ga meerdere tussendoelen opstellen en op het moment dat ik een doel behaald heb, dan stel ik daar een beloning tegenover. Over de daadwerkelijke beloning moet ik nog nadenken, maar dit zal ik binnenkort delen. 

Qua sporten blijf ik met hardlopen lekker doorgaan zoals ik nu al doe. Hardlopen werkt voor mij niet om af te vallen, want mijn lichaam is hier echt aan gewend. Wel ga ik serieuzer aan de gang met krachttraining. Dit ga ik echt drie keer per week inplannen en dus ook uitvoeren. Met als doel vooral mijn lichaam strakker maken. 

2021 is het jaar dat ik 35 jaar wordt, 10 jaar getrouwd ben en ik wil er naar toe werken om rond mijn verjaardag in april wil te stralen en blij te zijn met wie ik ben. Het is nog 14 weken tot mijn verjaardag en ik ga er naar toe werken om tegen die tijd 12 kilo lichter te zijn. Mijn einddoel ga ik in ieder geval opdelen in 3 tussendoelen van elk 4 kilo. Dus zodra ik de eerste 4 kilo kwijt ben, is het tijd voor een vreugdedansje en een beloning. Helpen jullie mij mee om mijn doel te behalen? 

De volgende keer zal ik met jullie delen hoe ik mijn mindset probeer aan te passen in de aanloop naar het bereiken van mijn doelen. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0